RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oslos nye spaniatrikk skal vintertestes først om to år: - Trikkene vil fungere på vinteren


Oslo velger spanskproduserte Urbos 100 som sin nye trikk.
Oslo velger spanskproduserte Urbos 100 som sin nye trikk. (Sporveien)
Valg av sør-europeisk leverandør skaper bekymring.

Mandag ble det kjent at det er den spanske produsenten CAF som skal levere trikker for rundt 4,1 milliarder kroner til Oslo.

Trikkene skal erstatte de rundt 40 år gamle SL79-trikkene, samt de nyere «italiatrikkene» som har vært et sammenhengden mareritt for Sporveien i hovedstaden: Fra første stund viste det seg at de italienske trikkene ikke likte vinterføre, og siden har det bare ballet på seg med problemer.

Les også: Oslo kjøper 87 nye trikker fra spansk leverandør til over fire milliarder

Utprøvd - men hva med vinteren?

Under pressekonferansen mandag ble det påpekt at de nye trikkene skulle være «hyllevare» med testet teknologi, og det ble vist til at CAF leverer denne typen trikker til en lang rekke byer verden over.

Mange ble derimot bekymret over at byene det ble vist til - blant annet Budapest, Birmingham, Amsterdam og Antwepen - i liten grad er kjent for sitt tøffe vinterklima.

De såkalte italiatrikkene likte seg ikke på vinterføre. Nå satser Oslo nok en gang på sør-europeisk trikk.

Samtidig ble det påpekt at trikkene skulle komme på vintertesting i 2020, før den store produksjonen skulle starte. 

En lang rekke lesere har kontaktet Nettavisen og stilt seg skeptiske til at Oslo valgte den billigste leverandøren som tilsynelatende ikke har særlig erfaring fra vinterforhold.

Flere viser også til at CAF-vogner i Stockholm nylig har opplevd store driftsproblemer på grunn bremsefeil.

Sporveien: - Skal opereres under norske forhold

Overfor Nettavisen forsikrer Sporveien at dette med vinterforhold har vært helt sentralt under anbudsprosessen.

- Det er et sentralt punkt i kravspesifikasjonen at de nye trikkene skal kunne opereres under Norske vinterforhold. Leverandøren har mottatt en detaljert beskrivelse av forholdene i Oslo og har i tilbudet forsikret at trikkene vil fungere både sommer og vinter, sier Torgeir Kristiansen, konserndirektør for kommunikasjon i Sporveien.

Torgeir Kristiansen, konserndirektør for kommunikasjon i Sporveien

- Det er lagt opp til omfattende test av de nye trikkene før serieproduksjon starter, både hos leverandøren og i Oslo. Test i Oslo skjer både på sommer- og vinterføre fra og med 2020. CAF leverer trikker og tog til byer over hele verden, som eksempelvis Seattle, Beograd og Cincinnati, der det er kuldeperioder, påpeker han.

Han avviser samtidig at situasjonen i Stockholm kan brukes i vurderingen:

- Trikkene i Stockholm er av en helt annen type enn trikkene som skal komme til Oslo, og de er derfor ikke sammenlignbare. Vi vet at modellen som er valgt til Oslo, Urbos 100, har fungert godt gjennom tre generasjoner over hele verden. Den vurderingene som er gjort i anskaffelsen leverer den godt på alle viktige kriterier som f.eks kapasitet, pålitelighet, design, teknologi, drift og vedlikehold, universell utforming og energiforbruk.

Ingen plan B

- Hva skjer om disse testene skulle mislykkes?

- Dersom testene ikke gir de resultatene vi forventer, skal leverandøren modifisere trikkene slik at de fungerer i forhold til våre funksjonelle krav, sier konserndirektøren..

Les også Gunnar Stavrums kommentar: Trikkegalskap 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere