*Nettavisen* Nyheter.

Over 50 mill i muffins og donuts

Det Grenlandsbaserte muffinsbakeriet Millba AS fortsatte veksten i 2005 og er nå på full fart til det svenske markedet.

19.05.08 00:11

Millba som er mest kjent for muffinsmerket Aunt Mabel's, kan vise til ny sterk vekst i fjor. Millba omsatte muffins og donuts fra sine base i Skien for 54,3 millioner kroner i fjor, en økning på 16 prosent sammenlignet med året før. Det gå et overskudd før skatt på 4,4 millioner kroner, mot 4,1 millioner i 2004.



Nå skal bakeriet som skryter av å være Nordens mest moderne, satse tungt i Sverige etter å ha fått på plass et samarbeid med det svenske næringsmiddelkonsernet Familien Dafgård.



Millba har inngått avtale med Familien Dafgård om salg og distribusjon av Aunt Mabel's produktene i det svenske markedet. Familien Dafgård er en av Sveriges største privateide næringsmiddelbedrifter og omsatte i 2004 for 1,8 milliarder svenske kroner. Mottakelsen på de svenske kjedene har vært meget bra ifølge Millba, og produktene lanseres i svenske dagligvarebutikker og bensinstasjoner i disse dager.



– Testsalget viser at svenskene har sans for våre bakervarer, og i løpet av de neste årene håper vi det skal bli et viktig marked for oss, sier adm. direktør Bernt Ove Søvik i Millba i en kommentar.



Millba lanserte i fjor 12 nye produkter, og hittil i år har selskapet lagt seks nye produkter ut i markedet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.