*Nettavisen* Nyheter.

Overraskende lav forbrukertillit i USA

Forbrukertillitsmålingen til University of Michigan kom inn som en kalddusj fredag ettermiddag. Den foreløpige verdien for juni var mye lavere enn ventet. Børsene faller

19.05.08 01:10

Den foreløpige målingen av Consumer Sentiment fra University of Michigan viser en verdi på 87,2 poeng. Ifølge Briefing.com var det på forhånd ventet 93,1 i markedet.



I mai var tallet 92,1 poeng. Mens det var ventet en liten fremgang i juni, viser altså de foreløpige tallene et betydelig fall.



Dette har sendt USA-børsene, som var positive, klart i minus i minuttene etter at tallene kom.



Bakgrunn

Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.



Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.



En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.



Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.



Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.