*Nettavisen* Nyheter.

Overraskende positive amerikanske konsumenter

University of Michigans sentimentsindeksen for de amerikanske konsumentene viste en overraskende økning i mars, viser reviderte tall

19.05.08 00:54

Den reviderte indeksen endte på 95,8, som var bedre enn ventet.



Estimatene viste at markedet ventet 93,5, mot foreløpig rapportert 94,1 tidligere i mars. I februar endte indeksen på 94,4.



Det er spesielt vurderingen av den nåværende situasjonen som har økt siden februar, delindeksen steg fra 103,6 til 106,8. Når det gjelder utsiktene så steg delindeksen marginalt fra 88,5 i februar til 88,8.



Bakgrunn

Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.



Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.



En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.



Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.



Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.