Gå til sidens hovedinnhold

P-gebyrene øker - pøser ut på sykkelsatsing

Vil bruke 674 millioner kroner på sykkelveier i Oslo neste år.

OSLO RÅDHUS (Nettavisen): Onsdag ble Oslo-budsjett for 2022 lagt fram, og der fortsetter det rødgrønne byrådet sin massive sykkelsatsing.

Totalt setter de av 674 millioner kroner til sykkelveier neste år.

- Nå girer vi opp sykkelsatsingen, forteller byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav (MDG) til Nettavisen.

Les også: Kollektivprisene øker i Oslo neste år: - Skuffende lave ambisjoner

Se video: Frp raser mot Oslo-budsjettet:

Nesten en dobling

I år bruker byrådet 361 millioner kroner på sykkelsatsingen. Dermed blir det nesten en dobling i investeringene for sykkelglade innbyggere i 2022.

- Målet vårt er at alle som bor i byen skal kunne sykle trygt, enten man er åtte eller åtti år. Derfor ansetter vi nå flere folk til å jobbe med sykkelsatsingen, og investeringsmidlene økes betydelig, sier Stav.

I 2022 er målet å etablere eller oppgradere totalt 25 kilometer med sykkeltilrettelegging i hovedstaden.

- Det har blitt etablert eller oppgradert over 80 km sykkelvei siden 2015, og satsingen har gitt veldig gode resultater. Men vi er på ingen måte i mål, påpeker MDG-byråden.

I 2023 setter byrådet av 632 millioner kroner til sykkelinvesteringer.

Les også: Oslo-budsjett på 85 milliarder kroner - slik vil Raymond bruke pengene

- Det er urettferdig

Frps finanspoliske talsperson i Oslo bystyre, Lars Petter Solås, reagerer imidlertid på byrådets enorme sykkelsatsing.

- De har tydeligvis penger å bruke på rene sykkelveier, og da er det urettferdig og irrasjonelt å ikke bruke dem på veivedlikehold, sier Solås til Nettavisen.

Han viser til at byrådet fra 2015 til 2020, har brukt 491 millioner kroner på veivedlikehold - som altså er langt lavere enn sykkelsatsingen bare neste år.

- Boligveier er også sykkelveier, men med byrådets satsing så blir de bortprioritert. Sykkelveiene får penger, mens veien utenfor der du bor får mindre, sier Solås, og peker på et enormt vedlikeholdsetterslep på de kommunale veiene i Oslo.

- Vedlikeholdsetterslepet ble i 2018 beregnet til 2,1 milliarder kroner. Utviklingen har bare blitt verre og verre med det lave ambisjonsnivået byrådet har, sier han, før han konstaterer:

- Dette er et budsjett som ikke tar vare på det vi har, verken veier eller skolebygg.

Les også: Slik vil MDG endre bilpolitikken i Norge: - Det haster fordi vi ligger bak skjemaet

Øker p-gebyrene

Solås avviser imidlertid at Frp er imot alle sykkelveiene i Oslo.

- Det er viktig at syklister kommer seg frem og har gode veier, men vi må prioritere der hvor vi treffer flest mulig av behovene til Oslos innbyggere. Da er det å etablere sykkelveier på enkelte steder der det er fornuftig, sier han.

Samtidig som sykkelsatsingen øker, fortsetter byrådet sin kamp mot bilistene i budsjettet for neste år. Blant annet økes parkeringsgebyrene med 25 prosent for gateparkering innenfor Ring 3 og i beboerparkeringssoner.

- Det er hårreisende. Her utpeker byrådet bilen som hovedfiende. I stedet for å gjøre det lettere for folk flest å ta buss, trikk og T-bane, gjør de det dyrere å parkere bilen, sier Solås om det.

Som Nettavisen skrev tidligere onsdag, økes også kollektivprisene neste år. Det selv om Miljøpartiet de Grønne (MDG), som sitter i byrådet, har lovet et kraftig kutt.

50 mill. til bilfritt byliv

I budsjettet skriver byrådet at de vil fortsette å prioritere mennesker og aktiviteter framfor biltrafikk i bykjernen.

«Bilfritt byliv gjør sentrum hyggeligere med vekt på handel, uteservering, kunst og kultur, flere benker, flere leke- og aktivitetsmuligheter og mer beplantning. Nå også utvidet til Tøyen og Grønland. Totalt foreslås om lag 50 mill. til bilfritt byliv i 2022», står det i budsjettet.

Byrådet bevilger 4 millioner kroner til «Levende gater» der flere beboere sammen kan søke om å få stenge gata midlertidig for biltrafikk, og hvor kommunen kan bistå med tilrettelegging.