*Nettavisen* Nyheter.

P-piller kan gi tørre øyne

Foto: Scanpix

Har du problemer med tørre øyne kan prevensjonsmiddelet være synderen.

(SIDE2): P-piller er ofte forbundet med bivirkninger som humørsvingninger, hormoner i opprør, vektendring og hudforandringer.

Men nå viser det seg at prevensjonsmiddelet også kan gi andre, mindre åpenlyse bivirkninger. Ifølge en pressemelding fra Actavis Norway AS kan tørre øyne skyldes nedsatt tåreproduksjon eller at tårene ikke kommer til de steder de skal fukte. I tillegg til PC bruk, kan som kjent kontaktlinser, laseroperasjon og allergier gi tørre øyne. Enkelte medisiner, blant annet p-piller, kan også være en årsak.

Viser seg ved pc-arbeid
Arbeid foran PC eller annet arbeid som krever stor konsentrasjon gjør at vi blunker mindre og dermed spres det for lite tårevæske over øyets overflate. Tørre øyne over lengre tid kan gi dårligere syn og i verste fall infeksjoner.

Vanlige symptomer
Øynene føles tørre, de svir eller klør og mange får rennende øyne. I noen tilfeller oppleves også innsnevret synsfelt, overfølsomhet for lys eller uklart syn.

Hjelp å få
Nå finnes det heldigvis råd og man kan få kjøpt flere typer øyendråper på apoteket tilpasset ditt bruk.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag