På tide å stresse ned?

Foto: (Crestock.com)

Slik blir du kvitt nakkeknutene.

23.01.10 15:33

(SIDE2): Innimellom jobb eller skole, henting og kjøring, vasking, handling og matlaging er det fort gjort å bli litt stressa når du forsøker å spare tid på å gjøre alt på én gang.

Men ikke glem å sette av litt av den tiden du sparer til deg selv. Følg disse enkle tipsene fra Women's Health , og stress ned.

Te ned
I en undersøkelse gjort av University College i London, drakk halvparten av deltakerene en stor kopp te før de fullførte to meget stressende oppgaver.

I etterkant viste det seg at kortisolnivået, også kjent som stresshormonet, deres gikk ned 47 prosent i motsetning til 27 prosent for de som ikke drakk te.

LES OGSÅ:Mange baller i luften gjør deg dum

”%&* i !%&!!!#”
Banning reduserer stress, har forskere funnet ut. Så finn deg et rolig sted, som i bilen, eller på soverommet og rop ut!

Press bort stress
Akupressur er kroppsakupunktur ved hjelp av press på akupunkturpunkter. Det kan redusere stress med 39 prosent, i følge forskere ved Hong Kong Polytechnic University.

For en rask stressavløser, massér punktet mellom pekefinger og tommel i 20 til 30 sekunder. Dette skal også hjelpe mot hodepine.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Spis sjokolade
Flavonoidene i kakao fungerer som antioksidanter på en måte som kan dempe skadelige forandringer i kroppen. Hold deg til mørk sjokolade med et kakaoinnhold over 70 prosent, og ikke overspis.

Ta en Youtube time-out
Bare forventingen om latter senker nivåene av stresshormoner i kroppen din, i følge forskere ved Loma Linda University i California.

Ha det fett
I følge studier ved University i Pittsburgh er mennesker med de høyeste nivåene av EPA og DHA omega-3 fettsyrer både gladere og mer fornøyde. Så spis mer laks, sardiner og sild. Eventuelt kan du ta et tilskudd av omega-3.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.