RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

På to gull i svingene

Sist oppdatert:
Her er syklene for deg som vil tenke på miljøet mens du flotter deg på landeveien.

(LXUS.no) I disse grønne tider får man ikke lenger bare misunnelige blikk når man setter seg bak rattet i luksusbilen, som ved pen kjøring bruker bare to liter på milen.

Grønt er det nye gull, og skal man ferdes i stil bør man også tenke miljøvennlig.

Men dersom du er blant de som føler at det er på kjøretøyet storfolk skal kjennes, kan det føles litt tomt å måtte sette sportsbilen i garasjen og finne frem farfars rustne DBS. Løsningen på problemet? Luksussykler.

LES OGSÅ:
Porsche til en tidel av prisen
De eier verdens dyreste yachter
Millionkjøpene som trosser krisen

Sist ut på luksussykkelfronten er klokkeprodusenten Hublot, som kan mer enn å lage eksklusive armbåndsur. Tidligere har Hublot blant annet laget ski av stein. Nå satser de på landeveisluksus med en riktig så smekker sykkel i selskapets karakteristiske farge - helsort. I disse Tour de France-tider er det dessuten superhipt med sykkel, og denne sorte supermodellene vil gjøre Lance Armstrong, Thor Hushovd og resten av feltet grønne av misunnelse.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SISTE SKRIK: Helsort sykkel i aluminium og karbonfiber fra Hublot.

Sykkelen er resultatet av et samarbeid med den sveitsiske racersykkelprodusenten BMC og er bygget etter de samme prinsipper som Hublot-klokkene. Sykkelen er laget for å matche klokkeprodusentens All Balck-serie med blant annet Big Bang-klokker, og en rekke av materialene benyttet i klokkeproduksjonen er tatt i bruk for å konstruere sykkelen også.

HÅNDLAGET: Sykkelen er håndlaget og gjennomtenkt ned i minste detalj.

Sykkelen er laget av karbonfiber og aluminium, og finnes kun i et begrenset opplag på 30 sykler. Prisen skal ifølge Singletrack være på cirka 120.000 kroner, noe som ikke er stort mer enn en pent behandlet bruktbil. Så hvorfor ikke satse på det miljøvennlige alternativet?

For gement?

Dersom sort ikke er helt din farge og aluminim er for simpelt, finnes det imidlertid enda mer eksklusive alternativer for deg som vil kjøre grønt. Verdens dyreste sykkel er dansk, og om du lurer på hvorfor den er så dyr ligger svaret i materialvalget.

Aurmania har satt seg som mål å lage gull av gråstein, og firmanavnet betyr noe sånt som "dilla på gull". Det danske firmaet har laget en sykkel i 24 karat gull, besatt med over 600 Swarovski-krystaller. I tillegg har den håndsydde styrehåndtak og en lærsal av typen Brooks.

TITAN TIL GULLUNGEN: Med denne trehjulingen blir poden villastrøkets hippeste.

Sykkelen er dessuten enda mer sjelden enn den sorte fra Hublot, da det kun finnes i ti nummererte eksemplarer. Prisen er på rimelig stive 600.000 kroner, men om du faller for fristelsen og bestiller en, får du den levert på døren av en såkalt "White Glove Service".

Noe til junior

Når først far eller mor får seg ny sykkel, vi gullungen trolig ha en også. For på kjøretøyet skal småfolk kjennes.

Barn kan være ganske uvørne med lekene sine, og da bør vel det kraftige lettmetallet titan være et fornuftig valg til minstemann. Den nederlandske sykkelmakeren Loopfietsjeswinkel.nl har laget en trehjulssykkel i titan for selv den mest bortskjemte drittunge.

BEGRENSET OPPLAG: Disse gullbelagte navene finnes det bare fem par av.

I tillegg til ramme i titan har sykkelen karbonsete og lærsal, og da er vel ikke 17.000 kroner noen ublu pris å betale for å gjøre arveprinsen til villastrøkets mest snobbete?

For deg som sparer

Ikke råd til ny sykkel i sommer? Da kan du jo heller style den du allerede har med noen sykkelnav i edelt metall. Dette er imidlertid nav for deg med fast jobb ...

Har du et luksustips? Send det til LXUS!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere