*Nettavisen* Nyheter.

Panel under pari

Gunn Oseth fra Løten drømte om en hjemmekoselig og lun stue i sitt nye hjem på Høgvold Gård. Men oppussingen gikk langt fra som hun håpet.

14.10.05 11:14

Hovedhuset på Høgvold Gård har undergått mang en forandring opp gjennom århundrene, og våren 2005 var det Gunn Oseth sin tur til å gi stua et ansiktsløft. Dermed handlet Gunn tømmerpanel og skyggepanel på Aasen Handel for nærmere 8000 kroner, og satte i gang.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: TV 2 Hjelper deg

Allerede tidlig i oppussingen begynte Gunn å stusse over kvaliteten på materialene hun hadde fått, og da spesielt skyggepanelet. Skyggepanelet var kjøpt som tredjesortering, noe Gunn hadde spurt i butikken hva egentlig innebar.

- Vi ble fortalt at tredjesortering var ekstra med kvist, og det synes vi var greit. Det synes vi var fint faktisk. Vi ble også fortalt at det var en del blåmann i det. Noe vi også godtok, forklarer Gunn.

- Det vi ikke syntes var greit, det var tørråte. Store høl i panelet, fortsetter Gunn.

Dårlig kundeservice
Haugen med panel som måtte kasseres vokste seg stor. Så mye som halvparten havnet faktisk her. I mai tok derfor Gunn med seg noen prøver til Aasen Handel for å klage, men der møtte hun liten forståelse.

- De var ikke imøtekommende i det hele tatt. Bare avfeide oss, mimrer hun.

TV 2 hjelper deg tok med en prøve av skyggepanelet til Treteknisk Institutt, og de støtter Gunn i sin sak.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: TV 2 Hjelper deg

- Panelet har tydelig forekomst av råte, noe som ikke bør aksepteres i synlig panel brukt på det norske markedet, konstaterer Audun Øvrum som er forsker ved instituttet.

Siden juli har Gunn sendt hele tre klagebrev til Aasen Handel, men det var kun etter det første at de fikk noen som helst respons.

- Da ringte de meg på en fredag, og sa at de kunne komme og hente absolutt alt, hver eneste centimeter. Men dersom så mye som én centimeter mangla ville vi ikke få noen ting! Greit, sa jeg, det er bare å komme.

Avtalen var at firmaet skulle komme mandagen etter, men Gunn verken så eller hørte noe fra dem. Siden den gang har det vært stille, og til slutt så Gunn seg nødt til å gjøre stua ferdig, selv om hun ikke var fornøyd med materialene.

- Vi visste ikke hvor lang tid dette her kom til å ta. Vi hadde tidspress på oss, det begynner å bli kaldt her. Det er jo snart vinter, så vi bare måtte gjøre det ferdig, avslutter Gunn.

Endelig dialog
Aasen Handel hadde vært lite villige til å svare Gunn tidligere, men det forandret seg da ”TV 2 hjelper deg” ringte. Her er et utdrag fra telefonsamtalen mellom Gunn og Hans Elvsveen i Aasen Handel:

- Vi lurer på hva dere har tenkt å gjøre? Vi er jo misfornøyd med de materialene vi har fått.

- Alle materialer som du ikke har brukt, kan vi ta i retur. Det får du igjen pengene dine for. Det er ingen problem.

- Jaha. Hvorfor har ikke dere sagt det til oss lenge før? Vi har jo gitt dere så mange muligheter.

- Neida men, vi må vel imøtekommes på begge parter vel?

- Ja, det syns jeg absolutt. Men det synes jeg ikke er for tidlig i hvert fall.

Til slutt ble avtalen at Gunn skulle levere de varene hun ikke hadde brukt, og neste dag fulgte «TV 2 hjelper deg» med da Gunn lastet hengeren og dro av gårde. På Aasen Handel ville ingen verken intervjues eller filmes, og Gunn måtte levere panelet sitt bak låste dører.

Fikk kompensasjon
Etter å ha vurdert saken på ny, valgte Aasen Handel å kompensere Gunn med nesten 5000 kroner for det dårlige kjøpet, noe Gunn er fornøyd med. Ikke minst er hun glad for at saken nå er ute av verden, og håper at et lite tips kan hindre at andre havner i samme klemme som hun selv gjorde:

- Hvis du skal kjøpe panel, er det viktig at du selv plukker ut plankene i butikken. Se nøye på hver eneste planke, for det er bare du selv som vet hvordan du ønsker at ditt hjem skal se ut, sier Gunn Oseth.

Etterspill fra Aasen Handel
Dagen etter at «TV 2 hjelper deg» sendte innslaget om Gunn Oseth, fikk redaksjonen en telefon fra Bjørn Dalen i Aasen Handel. Dalen presenterte seg som daglig leder i firmaet, og mente først og fremst at Aasen Handel aldri hadde fått mulighet til å uttale seg om saken i innslaget.

«TV 2 hjelper deg» var flere ganger i kontakt med Aasen Handel i dagene før opptak. Da pratet vi med både Thore Rasmussen, som er hovedaksjonær, og Hans Elvsveen, som er trelastansvarlig. Begge gav klart uttrykk for at de hadde beslutningsrett i firmaet, og at Aasen Handel ikke ønsket å stille til intervju. Brønnøysundsregisteret oppgir for øvrig at daglig leder i firmaet er Marit Rasmussen, ikke Bjørn Dalen. Men det er bare på papiret i følge Dalen.

Videre mente Bjørn Dalen at innslaget inneholdt en faktisk feil. Han sier at dørene ikke ble låst slik Gunn opplevde det da hun skulle levere de kasserte materialene sine, men at dørene kun ble lukket for ikke å slippe ut all varmen fra lageret.

Til slutt forklarte han at hele saken skyldtes en misforståelse, og at firmaet ikke hadde engasjert seg i Gunn sine klager fordi de forstod det slik at Gunn hadde spikret alt materialet opp på veggene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.