RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Panikk i tankmarkedet

Sist oppdatert:
Panikken ser ut til å spre seg blant oljeselskapene og det førte til et voldsomt rally i tankratene den siste uken. 200.000 dollar pr. dag for en VLCC er nå virkelighet
Aktørene i stortankmarkedet sliter nå med å finne ord for å beskrive den siste ukens utvikling i ratene. På Worldscale-basis raste ratene for VLCC'er fra den arabiske gulf til Østen opp 70 punkter til 275. På Timecharterbasis utgjør dette et løft fra 140.000 dollar dagen til 195.000 dollar dagen.

Det ble fredag også rapportert den første slutningen på 200.000 dollar dagen. Vestover steg ratene med 45 punkter til ws 190 som gir 160.000dollar dagen. I Vest-Afrika sluttes det på ws 225 som gir timecharterrater på 155.000 dollar dagen.

- Aktiviteten steg sterkt fra uken før og med tonnasjetilgangen allerede tynn er det bare en vei for raten: opp - og det veldig raskt, skriver skipsmeglerhuset P.F. Bassøe i sin ukentlige markedsrapport.

Bassøe mener at panikksituasjonen i oljemarkedet nå også gjelder for tankskip, og befrakterne jakter nå på tonnasje og det presser ratene opp i en kontinuerlig spiral.

- Frykten for et vinterpress i USA er tilstede og det ser derfor ut til at det er lite avslapning for markedet på kort sikt, ifølge Bassøe.

Situasjonen er også den samme for suezmax- og aframax-tankere.

Det er spesielt i det indre Middelhav og Midtøsten at ratene steg mest den siste uken. Frontline gjorde en slutning i Middelhavet på ws 400 sist uke, mens markedet ligger på ws 375, opp 35 punkter fra uken før. Det gir rater på 178.000dollar dagen.

Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere