*Nettavisen* Nyheter.

Papir: Annonseutviklingen snur i USA

Det amerikanske mediehuset E.W. Scripps melder om en forsiktig økning i annonseinntektene for sine aviser, og venter at trenden fortsetter i år

19.05.08 01:16

Mediahuset E.W. Scripps eier foruten tv-stasjoner og nettverk en rekke mindre og mellomstore aviser. Det amerikanske avis- og annonsemarkedet har stangert fullstendig de to siste årene med tilhørende stort fall i annonsevolumet.



Nå melder Scripps om bedring. I fjerde kvartal økte annonseinntektene med 4,5 prosent i forhold til samme periode i fjor, og endte på 142 millioner dollar. Rubrikkannonser økte med 5,9 prosent, mens nasjonalannonsering økte med hele 8,5 prosent.



Når det gjelder kostnadene til avispapir og trykk så falt de i samme periode med 8,3 prosent, på grunn av et fall i avispapirprisene på 12 prosent fra fjerde kvartal 2001 til 2002.



For første kvartal 2003 forventer Scripps en økning i annonsevolumet på mellom 2 og 4 prosent.



Norske Skog er eier an en drøy tredjedel av aksjene i canadiske NorskCanada, som er en av de største leverandørene av avispapir i det nordamerikanske markedet. Konsernet har i likhet med de andre aktørene i det amerikanske markedet blitt hardt rammet av det voldsomme fallet i avisenes annonsevolumer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.