*Nettavisen* Nyheter.

Papir: Annonsevolumet stiger i USA

Flere amerikanske aviser rapporterer nå annonsestatistikk for mai, og volumet viser økning. Wall Street Journal fortsetter imidlertid å slite

19.05.08 01:10

Tidligere denne uken meldte mediehuset E.W. Scripps om en marginal økning i sine annonseinntekter fra avisedelen. I går kveld kom mediehusene Knight-Ridder og Dow Jones Co med sine tall.



Knight-Ridder som eier en stor portefølje av mellomstore amerikanske aviser kan vise til en kraftig økning i annonsevolumet selv om inntektene står stille. Dette er gode nyheter for avispapirprodusentene som har måttet se volumene falle tungt de siste par årene.



Ifølge Knight-Ridder økte annonsevolumet i deres aviser med 4,2 prosent i mai sammenlignet med samme måned i fjor, mens økningen hittil i år har vært på 6,1 prosent sammenlignet med de fem første månedene i fjor.



Antallet innstikk har også økt kraftig, hele 12,7 prosent for årets frem første måneder.



Dow Jones fortsetter imidlertid å slite med sitt flaggskip The Wall Street Journal, hvor annonsevolumet hittil i år har falt med 11,4 prosent. Mediehusets portefølje av mindre aviser har hatt en flat utvikling i annonsevolumet hittil i år.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.