RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Papiraviser gir vind i seilene for webovervåker

Sist oppdatert:
Etter at Retriever begynte å overvåke papiraviser, begynner resultatene å vise seg også i Norge. Omsetningen har totalt økt med 3,6 millioner kroner fra i fjor.

Medieovervåkingsselskapet Retriever kan for første gang vise til sorte regnskapstall. Selskapet eksisterer både i Norge og Sverige etter at det norske nettselskapet Nordiske Nyheter slo seg sammen med svenske Retriever i fjor.

Virksomheten baserer seg først og fremst på kontrakter med næringslivet for å overvåke mediedekningen til ulike selskaper. Den foregår elektronisk, via Internett.

I løpet av de første ni månedene av 2003 har selskapet øket omsetningen med over 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen var på 15.3 millioner, mens omsetningen for samme periode i fjor var på 11.7 millioner.

I fjor tapte selskapet 688.000 kroner, hittil i år er nettoresultatet pluss 48.000 kroner. Den positive utviklingen forklares med en vekst i antall kunder på 65 prosent.

Bård Windingstad er administrerende direktør for Retriever Norge AS og Retriever

AB i Sverige.

Han opplyser at selskapet har satset 4,5 millioner kroner på produktutvikling.

- Det faktum at vi går i pluss til tross for store regnskapsførte utviklingskostnader, lover svært godt for fortsettelsen. Dette er virkelig utgifter til inntekts ervervelse, sier Windingstad.

Han sier til Propaganda at de er kommet godt i gang med overvåkningen av papirutgavene i 15 aviser. I sommer hadde de ingen i Norge.

- Vi overvåker både PDF-utgavene som ligger ute eller har arrangert at vi får tilsendt dem direkte fra avisene i elektronisk form, forteller Retriever-sjefen. Han sier at det blir for tynt å overvåke kun medier på Internett.

Selskapet har brukt mye av utviklingskostnadene på å få til verktøy for overvåkning av printutgaver. I tillegg har selskapet startet å tilby overvåkning av TV-kanaler.

Selskapet har allerede en avtale med TV 2, er i ferd med å inngå avtale med TV4 og håper på en avtale med NRK.

Windingstad satser på at Retriever skal bli en stor nordisk aktør i et marked han estimerer til mellom 550 til 600 millioner kroner i året. Av disse kaprer Observer 480 millioner (2002), danske Infopaq 45 millioner og Retriever kun 17 millioner kroner.

Den norske virksomheten omsatte for 7,68 millioner i 2002, med en minus på 1,35 millioner på fjorårets driftsresultat.

- Vi er veldig ambisiøse, vi skal bli blant de to største i Norden over tid, hevder han.

Da selskapet het Nordiske Nyheter i Norge, fungerte de som en underleverandør av nyhetssøk til SOL/Kvasir i Norge og Spray i Sverige. Nå er ny avtale med Eniro gjort i Sverige som da tilbyr nettbrukerne gratis nyhetssøk på sine tjenester.

Windingstad innrømmer at de var spente på om disse gratistjenestene ville ødelegge for de produktene de selger til næringslivet i Norge og Sverige.

- Det har gått bra. Det ser ut som om aktørene betrakter disse tjenestene som ulike produkter, sier han.

Men en av de virkelige hindringene for Retriever ligger i at prisene på medieovervåkning er kjørt i bunn i Norge på grunn av 14-15 småaktører som er dukket opp på overvåkningsmarkedet de siste årene.

Etter at weben kom i gang for alvor, har det blitt enkelt for mange småaktører å starte billigløsninger.

- Ja, hele markedet har gått bananas i Norge, både når det gjelder prisdumping og antall aktører. Skal man levere noe OK, skal det koste. Vi vil ikke tilbake til prisnivåene som var for tre år siden da Observer dominerte, men det tilbys leveres kvalitet. Det er uansett ikke plass til til 14 aktører i det norske markedet, mener han.

Retriever-sjefen mener å ha funnet den rette miksen ved å legge teknologivirksomheten til Norge og satse mer på salg og business i Sverige. Over kjølen har det vært en kraftig omsetningsvekst, mens i Norge har omsetningen stått stille frem til sommeren. Det er først med investeringene i bedre funksjonalitet på flere produkter at det har begynt å bevege seg i Norge også.

For å dekke hele det skandinaviske markedet, må selskapet inn i Danmark også. Men der nøler Retriever.

- Danmark er et spesielt land. De Danske Dagblades Forening, som kontrollerer de største avisene, har opprettet sin egen medieovervåker og slipper ikke til andre aktører, sier han. Dette har skjedd i kjølvannet av saken mot medieovervåkeren Newsbooster som er blitt hindret i å samle inn lenker til artikler i de ulike avisproduktene, det som ofte omtales som dyplenking.

- Vi ønsker jo å konsentrere oss om å drive forretning, ikke måtte forsvare vår forretningspraksis, sier Windingstad.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere