RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Parkeringsselskap manipulerte parkeringstider

Foto: EasyPark
Sist oppdatert:
Innrømmer å ha forsøkt å manipulere parkeringsbøter, og får krass kritikk.

Nettavisen kan i denne saken avsløre at EasyPark, Nordens ledende leverendør av mobile parkeringstjenester, har manipulert kvitteringer for å hindre at kundene deres får parkeringsbøter.

EasyPark leverer også betalingstjenester til Oslo kommunens parkeringsplasser. Og Oslo kommune reagerer nå sterkt, etter å ha oppdaget manipuleringen.

- Vi synes selvfølgelig det er veldig uheldig, sier kommunikasjonsdirektør Alise Davidsen i Bymiljøetaten i Oslo kommune til Nettavisen.

Har opplevde noe lignende?
Ta kontakt med Nettavisens journalist Jørgen Berge.

- De har endret tidene
Det var i januar at kommunens egne saksbehandlere oppdaget manipuleringen.

- I to saker har man oppdaget at det er gjort endringer i det som er registrert for parkert tid, i kvitteringene der det står hvor lenge kunden har parkert, sier Davidsen.

På denne måten ble det forsøkt å fjerne parkeringsbøter som er blitt gitt av kommunens trafikkbetjenter.

- Kundene ringte til oss å klagde på boten, og da oppdaget man at det ikke var samsvar med tidene. Det som sto i systemet vårt samsvarte ikke med tiden de oppga at de hadde parkert, sier hun.

- Var mulig å redigere
Oslo kommune har tatt affære, og har sendt et brev til EasyPark der de ber om en redegjørelse for det som har skjedd.

- Vi har selvsagt tatt kontakt med leverandøren av denne tjentesten, EasyPark, og er i dialog med dem for å sikre at sånt ikke skjer igjen, sier Davidsen.

I svaret, som nylig er sendt til kommunen, beklager selskapet manipuleringen overfor kommunen.

- De har innrømmet det, og beklager det selvsagt, sier hun.

I begge tilfellene hvor kommunen har oppdaget juks, er det snakk om redigering av kvitteringen som kunden har fått tilsendt etter å ha betalt for en parkering.

- Kvitteringene er blitt sendt ut i et format som det har vært mulig å redigere i, sier Davidsen.

- Ansatt gjorde endringer
I det ene tilfellet er det en kunde som har gjort redigeringer i kvitteringen.

- Etter at han fikk kvitteringen gjorde han endringer, og la den redigerte kvitteringen ved når han klagde på boten han hadde fått. I det andre tilfellet er det ifølge EasyPark en av deres ansatte som har gjort endringen, sier Davidsen.

- Mistenker dere at det kan være flere tilfeller dette?

- Det har vi ingen grunn til å mistenke. Det blir i grunn bare rene spekulasjoner på nåværende tidspunkt i alle fall, sier kommunikasjonsdirektøren.

- Vi er veldig lei oss
EasyPark legger seg nå helt flat.

- Vi beklager, og legger oss flate. Vi er veldig lei oss for det som har skjedd, sier administrerende direktør i EasyPark, Christian Sæterhaug, til Nettavisen.

Sæterhaug sier det er en tidligere ansatt hos dem som står bak manipuleringen.

- Det var svakheter i systemet vårt i en periode, hvor en kunde ba om en tilbakemelding fra oss på en parkering og en tidligere uærlig ansatt da har gjort en endring på kvitteringen, sier han, og legger tydelig til:

- Det er jo så dumt, for det er noe som blir oppdaget. Både vi og kommunen kan oppdage det, sier Sæterhaug.

Han forteller at manipuleringen har skjedd når kunder har bedt om å få oversendt en logg fra EasyPark over sine parkeringer, som de skulle sende til Oslo kommune for å klage på en parkeringsbot de hadde fått.

- I mangel av muligheten til å skrive ut en logg, ble det laget en kopi i et Word-dokument, og da har i det ene tilfellet kunden endret Word-dokumentet - og i det andre tilfellet har kundebehandleren endret Word-dokumentet, sier Sæterhaug.

- Ikke lenger mulig
Han påpeker at de nå har endret systemet, slik at det ikke lenger er mulig å manipulere parkeringsbøter.

- Den tekniske svakheten i systemet vårt er nå ryddet unna, og det er ikke mulig for noen som jobber hos oss å manipulere bøter. Det her skjer ikke lenger, sier han.

- Men det er vel alvorlig nok at det har skjedd?

- Ja, det er veldig alvorlig. Jeg synes det er helt uakseptabelt, og det blir slått hardt ned på. Sånt skal ikke våre folk gjøre. Det er uærlig, sier Sæterhaug, som har fungert som sjef for EasyPark siden 1. februar.

Han ønsker ikke å svare på om det er på grunn av juksingen at den ansatte ikke lenger jobber i selskapet.

- Vedkommende jobber ikke lenger hos oss, og vi har stengt muligheten teknisk for at det her kan gjøres, sier han.

- Ikke et stort omfang
- Har manipuleringen av parkeringsbøter skjedd i et større omfang enn det som nå er blitt kjent?

- Nei, det er ikke snakk om noe stort omfang. Jeg kan så klart etter en uke i jobben ikke si hvor stort omfanget er, men saksbehandlere ser hva som skjer, så disse sakene vil trafikkoperatørene, i Oslo kommune i dette tilfellet, oppdage, sier Sæterhaug.

- Kunne ansatte hos dere gå inn og fjerne sine egne bøter?

- I det gamle systemet var det teoretisk mulig, men med stor sannsynlighet for å bli oppdaget av parkeringsoperatøren, sier den administrerende direktøren, og presiserer at han ikke har noen grunn til å mistenke at flere ansatte har gjort det samme.

«Hverdag uten p-bøter»
På EasyParks nettsider kan man ironisk nok i denne sammenhengen lese at kundene unngår parkeringsbøter om de bruker deres betalingssystem.

«EasyPark Telefonparkering gir deg en behageligere hverdag uten p-bøter, stress og trege p-automater», skriver selskapet.

Systemet går ut på at kundene kan ringe en automatisk svartjeneste via mobiltelefon for å starte, forlenge og stoppe parkeringen.

- Gjennom å ha denne løsningen, ved at du alltid kan redigere tidslengde på parkeringen, er sjansen for å få bot veldig liten, forklarer Sæterhaug.

- Så om kundene likevel får bøter, så har dere altså ikke fjernet bøtene?

- Nei, da har vi ikke fjernet bøter, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere