RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Pass på barna

Sist oppdatert:
Forbud mot reklame rettet mot barn lyder bra. Det samme gjør forbud mot narkotika. Men virker det? Neppe.

Vi vokste opp før merkevarepresset satte inn for fullt, og synes barnas verden i dag er blitt alt for kommersialisert. Det er penger og status det dreier seg om, akkurat som for voksne.

Svært få applauderer en slik utvikling, men nesten alle blir med på den. Vi lever i et forbrukssamfunn. Dersom vi slutter å fylle opp skapene våre med klær vi har nok av fra før, eller slutter å bytte bil så lenge den gamle går - ja, da bryter rett og slett økonomien sammen i den vestlige verden. Vi holder hjulene i gang ved å shoppe.

Reklame er en rask og åpen kanal mellom tilbyder og etterspørrer. Sett fra produsentenes side er problemet med reklame mot barn at reklamen virker for dårlig. Særlig de litt eldre barna er reklametrøtte. Derfor får vi helt nye markedskanaler, som Zaplife, der storannonsører som Pepsi, Ringnes og Nordea er med å kartlegge ungdommene i skolegården. Opinionsledere blir invitert på Zaplifte-arrangementer som gir status, og bidrar til å markedsføre annonsørenes produkter i vennegjengen.

En hel industri er engasjert i å kartlegge hva som gir kred blant barn og unge. Snikreklame fungerer ofte bedre enn åpen reklame, og i alle fall om reklamen forbys!

Derfor tror vi generelle reklameforbud blir en litt for lettvint løsning om målet er å dempe det kommersielle presset på ungdom. Men det er klart det går an begrense utvekster. Uønsket epostreklame og sms-reklame er for eksempel en plage for både store og små. Loven forbyr da også å sende ut slik reklame til folk som ikke selv har bedt om det. Et lignende forbud kunne man kanskje også innføre for tradisjonell postkassereklame.

Forbud mot reklame i forbindelse med barne-TV er også fornuftig, men det hjelper vel ikke stort, når mange programmer i seg selv er kommersielle konsepter. Se bare på NKR-programmene "Sesam Stasjon" og "Jul i Blåfjell". De er rene butikkvinduene.

Sannheten er at barn som ikke lærer seg å bli forbrukere ligger tynt an i dagens samfunn. Reklamen er kun en budbringer i denne sammenhengen.

Hvis vi virkelig ønsker å dempe det kommersielle presset på barna, må vi nok gjøre noe med våre egne holdninger og verdier.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere