RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Pause i tankløftet

Sist oppdatert:
Oppgangen i dagratene til supertankerne stoppet opp sist uke.
Etter en pen oppgang i VLCC-ratene i andre uken av januar, så stoppet det opp sist uke, viser den ukentlige markedsrapproten fra skipsmeglerhuset P.F. Bassøe. Tross robust aktivitet har ikke befrakterne latt seg rive med i jakt på ledig tonnasje, men fortsetter derimot mot å dekket opp sine lasteforpliktelser i kontrollerte former.

Det har ført til at oppgangen i ratene stoppet opp sist uke. Ratene har faktisk falt et par worldscalepoeng. VLCC-raten fra Midtøsten til Fjerne Østen falt fra ws 77,5 til ws 75 den siste uken, mens rate vestover fra Midtøsten ligger uforandret på ws 57,5.

Dette gir timecharterrater på henholdsvis 57.800 og 49.200 østover og vestover fra den arabiske golf.

Bassøe ser også en risiko for at aktiviteten kan begynne å dabbe av siden første halvdel av lasteprogrammet for februar nå ser ut til å være dekket. Dette kan føre til et press på rederne. Trøsten er at tilgangen på ledig tonnasje fortsatt å falle sist uke så markedet ser for øyeblikket ut til å være i balanse.

Fortsetter det kaldere været på den nordlige halvkule kan det komme et skift i aktiviteten til det positive for tankrederne.

Suezmax-markedet fortsatt å slite med et vanskelig marked og ratene falt videre i Atlanterhavet. På kjerne strekning Vest-Afrika til østkysten av USA falt ratene med 15 poeng til ws 110, som gir 42.100 dollar pr. dag.

I det Indre Middelhav hjalp vanske med tåke og økte forsinkelser i Bosporus til med å holde markedet stramt. Ratene holder seg på ws 150-nivå, eller 67.400 dollar pr. dag.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere