RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Petrolia spår kraftig rigg-opptur

Sist oppdatert:
Lars Moldestad, adm. dir i Petrolia Drilling, mener riggmarkedet kan ta av i året som kommer og spår vedvarende godt riggmarked. Det kan Petrolia trenge
I dag la Petrolia Drilling ut sitt kvartalsresultat til investorene. På trass av at selskapet ikke har noen inntekter greide selskapet å levere et plussresultat som følge av en oppskrivning av riggen SS Petrolia, som for øyeblikket ligger i opplag i Skottland.

Mens riggen er bokført i regnskapet til Petrolia, etter oppjusteringen, til 15 millioner dollar. Men uavhengige meglervurderinger indikerer at riggens markedsverdi er betydelig over dette, til mellom 25 og 30 millioner dollar.

Les mer om resultatet:
Petrolia ser kontrakt før nyttår(Ny)

Lars Moldestad sa på presentasjonen at styret i selskapet ville vurdere videre oppskrivninger av riggen i regnskapet om markedet holder seg, og om riggen får kontrakter.

Riggmarkedet har nemlig gått fra å være rene katastrofen til å bli ganske så all-right, forteller Moldestad som tror riggratene kommer til å stige i tiden som kommer.

Sterkt marked

- Vi ser en situasjon som ligner på den vi hadde i 1997. Oljeselskapene må opprettholde reservene, og blir tvunget til å lete mer. Samtidig ser vi at utnyttelsesgraden er på full fart oppover, sier Moldestand som forteller at med en gang utnyttelsesgraden tipper over 90 prosent så vil ratene kunne forvente seg en kraftig oppgang.

Det er særlig prosjekter tilknyttet nye felt i Iran, India og i Barentshavet som nå ventes å realiseres. Den økte oljeprisen har også gitt mulighet for større aktivitet offshore – og derav større etterspørsel.

- Når oljeprisen er gått så kraftig som den har nå, og det er ventet at den vil holde seg over 30 dollar fatet over lang tid så realiserer det flere prosjekter. Oljeselskapene begynner da å igangsette flere prosjekter som igjen vil øke etterspørselen etter rigger.

Moldestad sa under presentasjonen at riggmarkedet kan begynne å ligne på tankmarkedet. Befraktere spør ikke lengre om prisen, de er bare interessert i å skaffe seg tonnasje. Og mens det kontraheres ny tonnasje i tankmarkedet, er tilstanden i rigg annerledes. Innen semi-riggsegmentet er det liten grad av nybygning, mens det innen Jack-Up rigger er mer.

SS-Petrolia tilhører den første kategorien.

Dillemma
SS Petrolia ligger for øyeblikket i opplag og bringer ikke en krone inn i Petrolia Drillings kasse. Selv når riggen ligger i ro koster den hver dag 7,500 dollar, men Moldestad vil ikke løpe til markedet for å få den kontrahert.

På presentasjonen indikerte han at det kunne komme nyheter rundt kontrakt medio desember. Men det er mange forhold å avveie med hensyn til dette. Ovenfor iMarkedet indikerer Moldestad at de ser for seg kontrakter som går over 9 måneder. Da kan dagratene havne på i overkant av 20.000 dollar dagen.

Blir riggen kontrahert på en lang kontrakt, over år, så kan det føre til at man ikke får med så mye av oppgangen som man ser for seg kommer. Går man inn på en kortere kontrakt, spekulerer man i en vedvarende oppgang for riggmarkedet.

Valentin Shashin
Moldestad ville ikke si noe om striden selskapet har vedrørende boreskipet Valentin Shashin med russiske Arktik.
.
- Vi ønsker ikke å kommentere saken utover at vi hadde forhandlingsmøte forrige uke, og at dommeren nå har trukket seg tilbake. Vi forventer å få en dom om to til tre uker, men det kan ta noe lengre tid, sa Moldestad under kvartalspresentasjonen.

Ovenfor iMarkedet vil han ikke sin noe om den potensielle oppsiden som ligger i en dom i favør av Petrolia. En dom i selskapets disfavør vil ha en effekt på nedskrivninger på 90 millioner kroner, opplyste selskapet – men ingen kontantmessig effekt.

Boreskipet ligger nå i opplag utenfor Brasil i påvente av en løsning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere