*Nettavisen* Nyheter.

Philips velger DDB

En av verdens største elektroprodusenter, nederlandske Philips, har lagt hele sin globale reklamekonto i hendene til DDB.

20.06.08 11:06

Nederlandske Philips er en av verdens mest kjente leverandører av såkalte brunevarer, blant annet stereoanlegg og TV-apparater.

Nå har de bestemt seg for å legge hele sin globale konto for merkevarereklame i hendene på byrånettverket DDB, i Norge representert ved New Deal. Hittil har kontoen vært delt mellom DDB og D'Arcy Masius Benton & Bowles. Etter at D`Arcy ble nedlagt har kontoen vært i hendene på Leo Burnett.

Som en del av en pågående markedsføringsstrategi dropper Philips nå Leo Burnett på mesteparten av sitt reklamearbeid og konsentrerer alt omkring DDB, som i Norge altås eier New Deal.

Med DDB vil hele vår konto ligge hos et av verdens ledende reklameselskap, inkludert noen av de aller mest talentfulle folkene i bransjen. Philips-merkevaren er en av selskapets viktigste eiendeler og representerer betydelige verdier med optimal posisjonering, sier markedssjef Andrea Ragnetti i en pressemelding. Hun legger til at Leo Burnett fortsatt vil jobbe med noen av selskapets reklamekontoer.

Philips bruker til sammen rundt 600 millioner dollar på reklame årlig. Kontoen som DDB nå får hånd om er av Advertising Age vurdert til mellom 250 og 300 millioner dollar.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.