RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

PhotoCure klare til å rulle ut Hexvix(Ny)

Sist oppdatert:
Farmasiselskapet PhotoCure og konsernsjef Kjetil Hestdal er nå i havne med godkjennelsen for Hexvix, og nå skal salgsarbeidet i gang for diagnoseverktøyet
Nytt: Kommentarer fra konsernsjefen

Det er klart etter at PhotoCure i dag kan melde at Hexvix nå er godkjent av alle landene i EU og ØMU gjennom den felles godkjennelsesprosedyren.

Totalt kan PhotoCure nå starte markedsføring av Hexvix i 26 europeiske land så fort de har på plass produktinformasjon på lokale språk.

- Jeg vil ikke gi noe eksakt estimat for når det vil skje, det er store variasjoner landene i mellom. Norden pleier å være raske, mens land som Belgia og Italia er trege, sier konsernsjef Kjetil Hestdal i PhotoCure til iMarkedet.no i dag.

Ifølge Hestdal kan godkjennelse av produktbeskrivelsene som ska pakkene og i de enkelte landenes Felleskataloger ta alt fra en måned til to år.

Hexvix er et fotodynamisk diagnoseverktøy til bruke for å konstatere utbrudd av blærekreft.

Legemiddelet ble først godkjent av svenske legemyndigheter i september i fjor, og den fellesgodkjennelsesprosedyren i EU gjør at produktet nå 90 dager senere er klart for hele EU-området.

Starter i Norden

Ifølge konsernsjef Kjetil Hestdal i PhotoCure vil selskapet nå fokusere på lanseringsforberedelser i Norden.

- Vi skal ha på plass de lokale godkjennelsene i Norge, Danmark og Finland, slik at vi kan kjøre en felles lansering i Norden. I Sverige er produktet å få kjøpt, og her vil vi nå starte arbeidet mot de store sykehusene for å etablere ledende klinikker, sier Hestdal.

Ledende klinikker brukes som referanser nå markedsføringen av produktet starter.

Hestdal tør ikke gi noe tidspunkt for det nordiske lanseringen, men forventer at det meste er på plass i år. I tillegg vil de søke å etablere partnerskap for salg og markedsføring i de øvrige europeiske landene fremover.

Her er ikke partner for selskapets andre produkt Metvix aktuell. Distribusjons- og salgskonsernet Galderma som håndterer Metvix-salget er nemlig kun rettet mot hudprodukter.

På vei i USA

Blærekreft er den tredje mest utberedte kreftlidelsen verden over med omkring 4 millioner cystoskopier utført i USA og Europa årlig. Hexvix fordel skal være muligheten for tidlig deteksjon av blærekreft.

Arbeidet med å få produktet godkjent av amerikanske legemiddelmyndigheter FDA er godt i gang. Ifølge Hestdal er deler av grunnlaget fra Europa godkjent som grunnlag for en søknad, og selskapet er nå i dialog med FDA om resten av innholdet før søknaden sendes inn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere