RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Pill råtten hyttehandel

Hytta til Gunnar Mathisen hadde store fuktskader. - Ikke vår feil, sier butikken.

Sommeren 2004 begynte det som etter hvert utviklet seg til realt hyttemareritt for Gunnar Mathisen (69) fra Herøy i Nordland. For Byggsenteret AS, som Gunnar hadde betalt 30 000,- til for hyttebyggesettet, ville overhodet ikke ta ansvar for skadene på hytta.

- Det er din egen feil, sa butikken.

En liten hytte ved sjøen
Gunnar Mathisen har alltid likt, og vært flink til, å gjøre ting med hendene. Og på eiendommen hans i Nordland er både garasjen, bryggen, naustet og diverse påbygg på huset håndfaste bevis på det.

For snart to år siden fikk Gunnar en idé til nok et byggeprosjekt: En liten hytte som skulle stå ved siden av naustet hans. Hytten ble levert som byggesett av det lokale Byggsenteret AS på Herøy ved selger og innehaver Arne Mo, en kar Gunnar kjenner godt fra før.

Men allerede da Gunnar skulle åpne materialposene hytten kom i ante han uråd. Det fløyt nemlig med vann inni posene, og mange av plankene var tydelig begynte å råtne allerede. Gunnar sa raskt ifra at dette byggesettet ville ha selvfølgelig ikke ha, og Arne Mo måtte pent komme med et nytt et.

Ekstra regning
- Det gjorde da også Arne. Men like etterpå fikk jeg en lite hyggelig overraskelse, forteller Gunnar.

Arne Mo skulle nemlig nå ha nesten 2.000 kroner i ekstra fraktkostnader. Gunnar skulle altså betale et par tusen ekstra for å få en vare som ikke var halvråtten! Dette syns 69-åringen var rart, men fundamentet til hytten var allerede støpt, så Gunnar så ingen annen utvei enn å betale regningen og sette opp hytten.

Skadene oppdages

Et par måneder senere oppdager Gunnar at store deler av hytten er lekk. Flere steder er treet blitt svart av fukt, og Gunnar forstår raskt at hytten kommer til å råtne ifra ham hvis ingenting blir gjort. 69-åringen tar derfor igjen kontakt med Arne Mo, som lover å se på saken.

Men tiden går, Arne Mo glimrer med sitt fravær og vinteren kryper etter hvert innover Herøy. Etter noen måneder finner Gunnar flere alvorlig fuktskader på hytta, som nå i tillegg har begynt å sprekke opp ganske kraftig. Han tar da igjen kontakt med Arne Mo, for nå må jo noe gjøres!

Alle skylder på Gunnar
Og nå begynner hyttesirkuset for alvor! Arne Mo begynner å skylde på Gunnar for at hytten ser ut som den gjør, og som ikke det er nok tar også leverandøren til Arne Mo, samt leverandøren hans igjen, også kontakt med Gunnar for å si at han må ta det hele på egen kappe.

De kommer nå i tillegg med en rekke ting de mener Gunnar burde ha gjort med hytten da han satte den opp, ting Gunnar aldri har hørt fra noen av dem tidligere. Arne Mo får i tillegg tak i takstmann som ser på hytta, men overraskende nok finner han ingenting med byggverket som tyder på at Gunnar har gjort noe feil.

Nei, han slår derimot fast at hytta aldri burde blitt solgt og satt opp på Herøy i det hele tatt! Men hvordan kan da Arne Mo sitt byggesenter på Herøy selge en slik hytte til Gunnar som faktisk også bor på Herøy?

Forbrukerrådet kritisk
- Selger har helt klart en informasjonsplikt ovenfor kjøper i dette tilfellet, sier Paal Bjønnes i Forbrukerrådet.

- Dersom det er ting med hytta som gjør at den ikke kan oppføres på det stedet der den er solgt, eller dersom kjøper må gjøre spesielle forberedelser når han setter den opp, må kjøper si ifra om dette. I dette tilfelle visste selger helt klart hvor kjøper bor og hvor han skal sette opp hytta, og dermed forsterkes denne infoplikter. I tillegg har selger overhodet ikke anledning til å ta de snaue 2000,- ekstra av kjøper for å bringe ham et tilfredsstillende produkt som er gjort i dette tilfellet. En annen ting er at kjøper i denne saken har blitt en kasteball mellom flere ulike salgsledd, noe som er veldig uheldig. Kjøper bør kunne forholde seg direkte til selger, sier Bjønnes.

Arne Mo står på sitt

«

TV 2 hjelper deg» var med når Gunnar Mathisen og Arne Mo nok en gang prøvde å komme til en enig med hensyn til hytta, men Arne Mo står imidlertid på sitt. Han innrømmer dog at han ikke gav Gunnar noe som helst informasjon om hytta, på tross av at han som selger altså helt klart har en informasjonsplikt overfor kunder. Han sier seg også enig i at deler av hytta, blant annet vinduene rett og slett er av for dårlig kvalitet, men påstår han ikke kan si det samme om resten av bygget.

Han vil verken gi Gunnar tilbake de snaue 2000,- han feilaktig har tatt i økte fraktomkostninger eller i utgangspunktet betale for de reparasjoner som må bli gjort for å få hytta fikset. Han har imidlertid sagt at han vil vurdere saken på ny etter at «TV 2 hjelper deg» nå har belyst den, og lover å komme tilbake til Gunnar med svar vedrørende endelig oppgjør.

Les flere forbrukersaker på www.tv2hjelperdeg.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere