RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Pilot i ulykkesfly var under opplæring

Foto: HANDOUT (Reuters)
Sist oppdatert:
Piloten som var ansvarlig for krasjlandingen i helgen var under opplæring for langdistanseflyginger og ulykkesturen var hans første Boeing 777-flyging til flyplassen i San Francisco.

Få sekunder før krasjlandingen i San Francisco i helgen forsøkte flygerne å øke flyets fart og avbryte landingen, viser resultatene av de første undersøkelsene etter ulykken.

Samtidig opplyser flyselskapet Asiana Airlines at flygeren som var ansvarlig for landingen, var under opplæring for langdistanseflyginger med Boeing 777. Det var første gang han forsøkte å lande et Boeing-777-fly i San Francisco.

Opplysninger fra ferdskriveren og taleregistratoren tyder på at landingen så ut til å løpe problemfritt fram til sju sekunder før ulykken inntraff lørdag. Da forsøkte mannskapet å øke farten, opplyser etterforskningsleder Deborah Hersman i USAs nasjonale råd for transportsikkerhet på en pressekonferanse på flyplassen i San Francisco søndag.

– Farten var langt under idealfarten, sier Hersman.

Ulykken er den første som har ført til omkomne med flytypen Boeing-777. Flytypen ble tatt i bruk i 1995.

Kan ha blitt påkjørt

Bare halvannet sekund før flyet fra Asiana Airlines traff bakken, skal pilotene ha forsøkt å avbryte landingen ved å øke farten før et nytt planlagt landingsforsøk.

Dette gikk fryktelig galt, og to kinesiske 16-åringer mistet livet i ulykken. I tillegg er 182 personer skadd, over 20 av dem alvorlig.

Mandag ble det kjent at den ene av de to tenåringsjentene kan ha omkommet da hun ble påkjørt av et utrykningskjøretøy kort tid etter flykrasjet.

– En av de omkomne har skader som kan tyde på at hun ble påkjørt av et kjøretøy, sier Mindy Talmadge, talskvinne for brannvesenet.

Jomfrutur for pilot

Ifølge Hersman er det for tidlig å si hvorvidt krasjlandingen skyldes menneskelig eller mekanisk svikt, men foreløpige undersøkelser tyder på at flyet lå for lavt i innflygingen.

Den ansvarlige flygeren hadde bak seg nesten 20 år med nærmere 10.000 flytimer da det gikk galt. Men han hadde bare 43 timers erfaring bak spakene på et Boeing 777.

Men flygeren har lang erfaring og har tidligere fløyet til San Francisco i andre fly inkludert Boeing 747, sier en talskvinne for Asiana Airlines mandag.

Kapteinen som var instruktør for flygeren som var under opplæring, hadde på sin side langt mer erfaring med Boeing 777-flyet. Ifølge Asiana Airlines hadde instruktøren sittet i alt 3.220 timer bak spakene i denne flytypen.

Første dødsulykke

Hele halepartiet ble revet av i krasjlandingen, og flyet begynte deretter å brenne kraftig. De to som omkom, satt bakerst i flyet.

Øyenvitner mener det nærmest er et mirakel at ikke flere mistet livet.

Det er bare én gang tidligere blitt registrert en alvorlig hendelse med Boeing-777 der passasjerer har vært involvert. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere