RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Piloter: - Setter liv i fare

Foto: SCOTT HEPPELL (AP)
Sist oppdatert:
Hevder de nye reglene som lar flyselskapene bestemme om de skal fly er farlige.

Tirsdag lettet myndighetene på regelverket da de åpnet luftrommet over Norge igjen. Åpningen av luftrommet kom som en følge av nye europeiske vurderinger og prosedyrer, men møter nå protester både fra norske og utenlandske flygere, skriver Dagbladet.

Les også: - Vi flyr der det er mulig

- Uholdbar situasjon
- Vi mener den situasjonen som nå er i ferd med å oppstå er uholdbar, sier Aleksander Wasland, nestleder i Norsk Flygerforbund.

Han frykter at det kommersielle presset på flyselskapene er så stort at de kan føle seg tvunget til å fly selv om det ikke er sikkert.

- Man vet fortsatt ikke hvilke konsekvenser det har å fly i lett forurensede områder, og vi ser på dette som en ansvarsfraskrivelse fra myndighetene, sier Wasland.

- Setter liv i fare
Pilotorganisasjonen European Cockpit Association, som representerer over 39.000 flygere fra 38 europeiske land, skriver i en pressemelding at «å blande kommersielle og sikkerhetsmessige hensyn setter liv i fare».

En rekke piloter og flyselskaper har tidligere gått ut og kritisert luftfartsmyndighetene for å være unødvendig strenge.

Forskerne vet ikke mye
Ifølge nyhetsbyrået AP er det ikke så veldig mye forskerne vet om verken asken eller risikoen for å fly i den.

- Vi har ikke så god peiling som vi burde ha på askepartiklenes størrelse, askekonsentrasjonen og eksakt hvor høyt opp i atmosfæren asken går, sier den amerikanske vulkaneksperten Gary Hufford.

Han sier han selv ville vært forsiktig med å gå ombord et fly for tiden.

Les også: Flyr over vulkaner hele tiden

Forholder seg ulikt til nye regler
SAS og Norwegian har tirsdag flydd mer enn noensinne etter askekrisen, men valgte å forholde seg ulikt til de nye felleseuropeiske kjørereglene som åpner for mer flygninger - askeskyen til tross.

Mens Norwegian straks tok de nye reglene til følge, måtte SAS tirsdag fortsatt forholde seg til det gamle regelverket, i påvente av en formell godkjennelse fra skandinaviske tilsynsmyndighet.

SAS-fly måtte snu
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sa til Nettavisen tirsdag at det også var årsaken til at to SAS-fly tirsdag kveld gjorde vendereis på vei mot Sola og Kjevik.

- Det var ikke slik at pilotene så en askesky og snudde. Vi studerte kartene, som var upresise, og området lå helt i randsonen. Vi må inntil videre forholde oss til det gamle regelsettet, og etter det ville Kjevik, Sola og Flesland vært stengt i dag, forklarte Johansen.

Han tør ikke spå når SAS tar i bruk det nye handlingsrommet.

Han understreker at SAS til tross for dette har flydd mer enn noen gang i perioden etter at vulkanasken fra Island gjorde seg gjeldende. SAS har blant annet flydd til Sør-Europa tirsdag, og de har hentet hjem charterpassasjerer som ikke kom videre ta flyforbudet rammet dem.

Over 200 flighter
- Vi har hatt godt over 200 flighter i dag og har flydd på samtlige 45 flypasser i Norge sammen med Widerøe, sa Johansen til Nettavisen.

Norwegian: - Så mye vi kan
- Vi flyr det vi kan, sa markedsdirektør Åsta Braathen i Norwegian til Nettavisen tirsdag kveld.

Les også: Nå er det lov å fly i aske

Hun avkrefter ryktene om at Norwegian ikke fullt ut benytter handlingsrommet som myndighetene har gitt dem gjennom nye og mer fleksible felleseuropeiske retningslinjer knytta til flytrafikken under askekrisen.

- Du kan gjerne spre det glade budskap: Vi flyr der det er mulig. Det er ikke snakk om et fullt ruteprogram, men vi flyr så mye vi kan, sier Braathen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere