*Nettavisen* Nyheter.

Pirater skjøt mot norsk skip

Foto: Greek Navy (AP)

Mannskapet på det norske tankskipet Sigloo Tor har hindret somaliske pirater i å kapre fartøyet.

01.04.09 15:45

Piratene som forsøkte å borde fartøyet sør for Jemen, ble slått tilbake av besetningen, opplyser greske myndigheter.

Mannskapet varslet den internasjonale Atalanta-styrken, som driver operasjoner mot piratvirksomhet i somaliske farvann, om episoden som inntraff onsdag. En båt med fem somaliere om bord ble kort tid etter oppbrakt av den greske fregatten Psara.

Ingen nordmenn om bord
- Jeg kan bekrefte at vi har hatt et skip gjennom transitt i Adenbukten hvor pirater nærmet seg skipet. Vi igangsatte prosedyrer for denne transitten og iverksatte brannutstyret og mannskapet manøvrerte unna. I tillegg varslet vi militærfartøy som var i nærheten, og piratene trakk seg tilbake, sier administrerende direktør Annette Malm Justad i Eitzen Maritime Services ASA, som driver kjemikalietankeren, til Nettavisen.

- Var det nordmenn om bord?

- Hos oss har vi mennesker, men denne gangen var det ingen nordmenn om bord, sier hun.

Skipet har et mannskap på 13 som i hovedsak kommer fra Latvia og Russland.

Avfyrte skudd mot skipet
Talsmann for den greske marinen, Andreas Vettos, opplyser at piratene avfyrte skudd mot Sigglo Tor fra en racerbåt, men mannskapet nedkjempet dem med vannkanoner, skriver The Independent.

Vettos sier at ingen ble skadd under angrepet.

Men den greske marinen fant ikke noe bevis om bord i racerbåten og måtte dermed la piratene gå fri. Marinen opplyser i en uttalelse at piratene kan ha kastet våpnene over bord for å unngå pågripelse.

Sigloo Tor er en norskregistrert kjemikalietanker bygd i 1989 og eid av selskapet Sigloo Gas. Kjemikalietanker drives av det norske selskapet Eitzen Maritime Services AS.

Bow Asir kapret
Torsdag forrige uke ble den norske kjemikalietankeren Bow Asir kapret av 16 pirater utenfor kysten av Kenya. Den norske kapteinen og mannskapet på 27 blir fortsatt holdt som gisler, og det er ikke fremmet noe krav om løsepenger til Salhus Shipping, som driver Bow Asir.

Kysten utenfor Somalia har det siste året vært gjenstand for omfattende piratvirksomhet.

Flere nasjoner har sendt marinefartøy til farvannet for å bekjempe det økende problemet med somaliske pirater som kaprer skip og krever løsepenger.

42 skip kapret
I 2008 ble 42 skip kapret utenfor Somalia. Hittil i år har sju skip blitt kapret. Piratene har tjent mange millioner på å kapre skip, og har fått økonomi til å ruste opp utstyret. I dag bruker de bedre båter, og avansert radarutstyr i jakten på mål.

En del skip har sluttet å seile gjennom Suezkanalen for å slippe å passere det farlige området rundt Afrikas Horn. I tillegg har USA, Russland, India, Kina, Japan og flere europeiske land sendt krigsskip til området.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag