RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Planene til Fast-toppen

Sist oppdatert:
iMarkedet.no har gjort et eksklusivt intervju med lederen for Norges nye teknologiyndlling, Fast-topp John Markus Lervik. Les mer her:
John Markus Lervik og Fast har vært mye i fokus som følge av helt andre ting en teknologien til selskapet. De siste månedene har striden i Opticom ført til at Fast har kjøpt hele selskapet, som tidligere var morselskapet, Opticom, og plassert nesten 50 millioner egne aksjer te hos europeiske og amerikanske institusjonelle investorer.

I begynnelsen av februar avholdt imidlertid selskapet sin årlige kundekonferanse i Miami med nesten 600 deltakere, der avduket de Fast ESP (Enterprice Search Platform) versjon fem - som skal ta søk og Fast ett steg nærmere visjonen om at søk skal brukes overalt både eksternt og internt i bedrifter.

- For halvannet år siden sa vi at søkemarkedet ville bli på 10 milliarder dollar årlig, og alle lo av oss. I dag sier alle dette, sier Lervik til iMarkedet.no.

Kontekstuelle søk

Fast utvikler programvare for søk. Til forskjell fra Google, leverer de komplette søkesystemer til bedrifter, og har blant annet utstyrt Schibsted, New York Times og flere andre medieselskaper med søketeknologi.

Lervik og Fast sin teori er at søk vil bli helt virksomhetskritisk for bedrifter. Det å finne frem i enorme mengder informasjon og dokumenter vil bli viktigere og viktigere. Kundene har også flokket til, og selskapet har signert kontrakter med mange tunge navn over hele verden.

Men mens søk tradisjonelt har dreid seg om å finne frem til dokumenter, så har Fast med den nye versjonen, Fast ESP 5, tatt steget til å ikke bare levere dokumenter, men også svar.

iMarkedet.no får demonstrert dette av Lervik, som taster inn navnet til alpinstjernen Bodi Miller på en demotjeneste selskapet har levert. Den presenterer ikke dokumenter om Miller, men svar på de spørsmål en skulle ha om han, for eksempel hvem denne Miller er, hva han driver med, andre personer som har tilknytning til ham, samt hva andre personer mener om ham. Alt dette er trukket ut fra nettsider som søketeknologien til Fast har gått inn i og hentet ut relevant informasjon av.

Et tilsvarende søk med utgangspunkt i artiklene i nettbiblioteket Wikipedia med søkeordet Apple gir også også ferdige svar. Når vi klikker på det som kommer først, Apple Computer, er det grunnleggerne du finner, samt relevant informasjon. Et søk på Apple i Google finner det dokumentet som har flest lenker tilknyttet (eller som er betalt for å komme først).

Søket har da satt Bode Miller og Apple inn i en kontekst og kan servere svar deretter. Du får informasjon ferdig derivert og levert; informasjon som du ellers selv måtte ha lest deg fram til i selve dokumentet, og gjerne satt sammen ved å studere en rekke dokumenter og datakilder.

- Vi finner presises svar, og ikke bare relevante dokumenter, sier Lervik som tror dette vil bli det neste store innen søk. Konkurrentene er enda ikke i nærheten av å kunne prestere noe tilsvarende.

Multimedia

Men innhold på nettet er også langt mer enn bare tekst og dokumenter. Økt båndbredde fører også til video, bilde og lydfiler. Det kan også Fast sin teknologi søke på.

Lervik forteller at de blant annet har utviklet en søkeapplikasjon som brukes for å finne barnepornografi på nettet, der man søker i selve bildet. Det samme kan gjøres med levende bilder og lyd. Blant annet har Fast levert søkemuligheter på video for amerikanske TV Guide, der en kan søke på for eksempel sitater, og få henvisning til de passasjene der dette blir spilt av eller sagt.

Lervik mener at NRK må gjøre hele sitt radio- og bildearkiv søkbart. Dermed kan man søke på for eksempel Hallingdal, og få opp de mest relevante tekstene, bildene og lydsporene, samt relevant kontekstuell informasjon relatert til Hallingdal. Man kan da også gjennom søk finne ut for eksempel hvor mange ganger spesifikke personer er nevnt i NRK, hvilke bedrifter som er nevnt flest ganger og om de er omtalt positivt eller negativt.

Konkurransen

Den siste uken har Google og Bearingpoint inngått en samarbeidsavtale om å gå inn i søkemarkedet for bedrifter, og dermed angripe deler av Fast sitt område. Det samme har IBM offentliggjort. De vil selge komplette løsninger for informasjonshåndtering i bedrifter.

Lervik frykter imidlertid ikke konkurransen, og mener selskap som IBM enda ikke har forstått hva søk vil gå ut på.

- De har ikke forstått det. For dem er søk en del av dokumenthåndtering, sier Lervik til iMarkedet.no. Dette er bare en bitte liten del av søkemarkedet som vi adresserer, sier Lervik videre.

Han tror det er en fordel med mer konkurranse og dermed mer oppmerksomhet på nettopp søk.

- Det er flere og flere som ser at søk er viktig, det er bra for oss at oppmerksomheten rundt søk øker og dermed vil gjøre at søkemarkedet vokser raskere, sier Lervik til iMarkedet.no.

Enorm vekst

Da iMarkedet.no besøkte Fast i november 2004 hadde selskapet rundt 300 ansatte verden over. I dag har selskapet 525 ansatte, hvorav nesten 300 innenfor salg og markedsføring. Samtidig har også selskapet opprettholdt et tungt fokus på å videreutvikle produktene og teknologien.

Veksten har også gjenspeilt seg i aksjekursen. Kursen i november 2004 var på rundt 10 kroner. I dag er kursen 24 kroner. De som kritiserte Lervik & co. for å løpe for fort i 2004 og ikke tenke på lønnsomhet har tatt grundig feil.

Og Lervik ser ingen grunn til å roe ned. Til iMarkedet.no kommer han med tre milepæler selskapet vil gjennom.

- Vi skal fortsette en god vekst, som vi har hatt. Så kommer vi til å gjøre oppkjøp. Så skal vi gjøre strategiske partnerskap innen konsument og e-business-markedet, sier Lervik.

Han avslører at de har sett på en rekke oppkjøpsobjekter, men at det så langt ikke har kommet noe.

- Vi har sett på en god del selskaper, men det har stoppet etter due dilligence-prosessen, sier Lervik til iMarkedet.no, men han sier at det fort kan komme kjøp.

Etter å ha solgt unna store deler av sine egne aksjer etter Opticom-transaksjonen, har Fast lommene fulle av kontanter. Lervik røper at de typisk ser etter selskaper med en verdi på mellom 10 og 30 millioner dollar og som enten har en teknologi som Fast vil ha tak i, eller som har en kundemasse som vil være interessant for Fast.

Frykter ikke oppkjøp

I markedet har det lenge gått rykter om at Fast snart blir kjøpt opp. Ryktene har stort sett gått siden selskapet gikk på børs.

Men ifølge Lervik er interessen fra oppkjøpere overdrevet.

- Det er nok mest rykter, sier han til iMarkedet.no.

Etter å ha fått Opticom vekk som største eier, og med en helt annen struktur på eiermassen enn tidligere, er situasjonen nå at et oppkjøp er langt enklere å gjennomføre enn tidligere, og døren står åpen for de som vil lansere et bud.

Lervik forteller til iMarkedet.no hvorfor de valgte å selge ut egne aksjer, i stedet for å selge dem til en strategisk partner eller slette aksjene.

- Det var stor interesse for aksjene blant internasjonale investorer, og da bestemte vi oss for å plassere dem i stedet for å slette aksjene, sier Lervik til iMarkedet.no. De vurderte også å finne en strategisk partner.

- Det har vi også hatt tidligere. Vi har hatt både Lycos og Dell på eiersiden i en tidlig fase. Det gav kredibilitet i den fasen vi var i da, men det hadde til syvende og sist liten strategisk verdi, sier Lervik.

Men oppkjøp frykter han ikke.

- Selskap som gjør det veldig bra blir sjelden kjøpt opp, sier han og peker på at de siste oppkjøpene i IT-bransjen stort sett har vært i selskaper som har stagnert.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere