Planet fra annen galakse funnet

Oppdagelsen gir oss et hint om vår egen skjebne.

Den utenomgalaktiske planeten ble oppdaget i Melkeveien. En eksoplanet som kretser rundt en stjerne som kom inn i Melkeveien fra en annen galakse.

Oppdagelsen ble gjort ved ESOs La Silla-observatorium i Chile.

- Den Jupiter-lignende planeten er spesielt unik fordi den går i bane rundt en stjerne som nærmer seg slutten av sitt liv, og som kan være i ferd med å sluke den. Oppdagelsen gir oss et spennende hint om skjebnen til vårt eget planetsystem i den fjerne framtid.

Det opplyser astronomene Andreas O. Jaunsen og Jan-Erik Ovaldsen ved Universitetet i Oslo.

Dette er første gang forskere har oppdaget en planet i en annen galakse enn vår egen.

Planeten, med en masse som er minst 1,25 ganger Jupiters, tilhører den såkalte Helmi Stream - en gruppe av stjerner som opprinnelig tilhørte en dverggalakse som ble slukt av Melkeveien for 6-9 milliarder år siden.

HIP 13044b - som planeten nå heter – går i bane rundt en stjerne i stjernebildet Ovnen (Kjemikerens smelteovn) som ligger rundt 2000 lysår fra Jorden.

Oppdagelsen vil forskere ved det tyske Max Planck-instituttet og European Southern Observatory (ESO) senere publisere i tidsskriftet Science.

De siste 15 årene har astronomer oppdaget nærmere 500 planeter rundt stjerner i vårt kosmiske nabolag.