*Nettavisen* Nyheter.

Pluss for Orkla tross vanskelig marked

Oslo (NTB): Orkla hadde et resultat før skatt på 533 millioner kroner i fjorårets fjerde kvartal, mot 1,8 milliarder kroner i samme periode året før. Selskapet har kompensert for økte råvarepriser med prisøkninger.

09.02.12 09:02

Orkla Brands, som står bak merkevarer som Stabburet, Sætre og Lilleborg, hadde et noe lavere resultat. Nedgangen skyldes blant annet svakt salg av enkelte kjeks- og godterivarer mot slutten av året og bortfall av eksportleveranser for Lilleborg.

- På tross av krevende markeder er det tilfredsstillende å se at Orkla Brands opprettholder sine sterke markedsposisjoner i Norden, samtidig som de gjennom prisøkninger har kompensert for økte råvarepriser. Vi er også godt fornøyd med at de iverksatte tiltakene i Russland nå gir resultater, sier konsernsjef Bjørn M. Wiggen i Orkla.

Industrikonglomeratet har fortsatt planen med nedsalg av aksjer gjennom 2011, og totalt har det kvittet seg med aksjer for 4,5 milliarder kroner gjennom året.

- Vi har gjennom 2011 styrket vår finansielle handlefrihet gjennom salget av Elkem og nedsalget i aksjeporteføljen, samtidig som vi har utbetalt betydelig kapital til våre aksjonærer, sier konsernsjefen.

For 2011 som helhet hadde Orkla et driftsresultat på 2,9 milliarder kroner, mot 4,2 milliarder kroner året før. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.