RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Politiet fikk ikke kontakt med helikopteret

PÅ ULYKKESSTEDET: Havarikommisjonen og teknikere fra politi og brannvesen undersøker helikopteret fra Norsk luftambulanse.
PÅ ULYKKESSTEDET: Havarikommisjonen og teknikere fra politi og brannvesen undersøker helikopteret fra Norsk luftambulanse. Foto: Heiko Junge (NTB Scanpix)
Sist oppdatert:
- Forsøkte gjentatte ganger å få kontakt over nødkanalen.

HØNEFOSS (NTB): Politiet forsøkte, men fikk ikke kontakt med ulykkeshelikopteret før det skulle lande blant alle høyspentlinjene ved Sollihøgda.

Helikopteret hadde ingen såkalt svart boks om bord.

Politiet forsøkte, men fikk ikke kontakt med ulykkeshelikopteret før det skulle lande ved Sollihøgda. Helikopteret hadde ingen såkalt svart boks om bord.

Dermed er det usikkert om noen får vite hva som foregikk i sekundene før helikopteret krasjet med høyspentlinjen og styrtet.

Verken taleregistrator eller ferdskriver
- Mange har spurt om NLAs helikoptre har en såkalt «black box», som tar opp kommunikasjonen i fartøyet. Av hensyn til vekt har ikke helikoptre av denne størrelsen taleregistrator eller ferdskriver, sier kommunikasjonsrådgiver Randi Buckley i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Politifolk på bakken forsøkte å varsle mannskapet i helikopteret om at det var i ferd med å lande i et område med høyspentlinjer med snø, men oppnådde ikke kontakt. I stedet ble de hjelpeløse vitner til ulykken som tok to liv tirsdag.

Det sier stabssjef Kjell Magne Tvenge i Nordre Buskerud politidistrikt til NRK.

Hadde ikke pekt ut landingssted
Politiet hadde satt en politibil på den sperrede delen av E16, men oppnådde ikke kontakt med helikopteret på radio og hadde derfor ikke pekt ut noe egnet landingssted.

- Det ville trygget landingssituasjonen vesentlig dersom det hadde vært oppnådd kontakt med piloten. Hvorfor det ikke skjedde, kan vi ikke svare på nå. Politiet forsøkte gjentatte ganger å oppnå kontakt med piloten over nødkanalen, sier Tvenge.

Han avventer nå at etterforskningen av ulykken vil avdekke hvorfor politifolkene på bakken ikke fikk kontakt med helikopteret. Han sier det er sjefen i helikopteret som bestemmer når og hvor han vil lande selv om det er politiet som er skadestedsledere på et sted hvor en ulykke er skjedd.

Skulle hente skadet
Det var tii minutter før klokken elleve tirsdag formiddag at politiets operasjonssentral fikk melding om at et helikopter fra Norsk Luftambulanse hadde havarert. Helikopteret var på oppdrag for å bistå i hjelpearbeidet med et vogntog som hadde veltet på E16 ved Sønsterudtunnelen i Hole i Buskerud.

I forbindelse med vogntog-ulykken var personell fra politiet, brannvesenet og ambulansetjenesten allerede ved tunnelen da luftambulansen havarerte like ved.

Omkom
Livet til flygeren Bjørn Nergård (52) og anestesilege ved Ullevål sykehus, Anders Rostrup Nakstad (38), som var om bord i helikopteret, sto ikke til å redde.

- Dette er en tragisk hendelse hvor to mennesker på jobb for å hjelpe andre dør. Våre tanker går først og fremst til de pårørende som har fått dette triste budskapet i dag, sier politimester Sissel Hammer i Nordre Buskerud politidistrikt.

To alvorlig skadd
En 51 år gammel redningsmann, som også var om bord i helikopteret, og sjåføren av vogntoget ble sendt til Ullevål sykehus. Sent tirsdag ettermiddag opplyser sykehuset at begge mennene er alvorlig skadd.

Ikke kontakt
Det var politipatruljen som meldte fra til operasjonssentralen. De kom til ulykkesstedet klokken 10.44. Politistasjonssjef Kjell Magne Tvenge ved Hønefoss politistasjon sier til NRK at politipatruljen på bakken gjentatte ganger prøvde å kalle opp helikopterpiloten, men at de ikke fikk kontakt. Derfor hadde politiet heller ikke plukket ut et landingssted for fartøyet.

Da helikopteret tok bakken, etter å ha truffet en høyspentlinje, satte nødetatene umiddelbart i gang med redningsarbeid, ifølge politiet.

- Kort tid etterpå ble det meldt om omkomne, sier Tvenge.

Undersøkelser
Havarikommisjonen og åstedsgranskere jobbet tirsdag på ulykkesstedet. Sent tirsdag ettermiddag ble undersøkelsene avsluttet.

- Det er foreløpig ingenting som tyder på teknisk feil på helikopteret, sier innsatsleder Jens Ole Hval i Nordre Buskerud politidistrikt til NTB.

Havariinspektør Tor Nørstegård sier til NRK at de har konstatert at helikopteret traff en høyspentlinje, og er sikre på at linjen var den direkte årsaken til havariet.

Vraket ble delt opp i flere deler, før det skulle sendes til Havarikommisjonens lokaler på Kjeller.

VIDEO: Se video fra ulykkesstedet her:

 

- Setter dype spor
Ulykken preget ansatte og ledelse ved Luftambulansens hovedkontor i Drøbak da de kort tid etter ulykken orienterte pressen. Utenfor ble det flagget på halv stang.

- Dette setter dype spor. Når du jobber på en base en uke av gangen og har gjort det i årevis, får du et godt forhold til de andre, ikke bare som kollega, men som venn. Vi kjenner mange av de pårørende, og å vite hvordan de har det nå, det er tungt for oss, sier Leivestad.

Ifølge ham var alle de tre om bord svært erfarne folk.

- Solid erfaring
- Dette var noen av de mest erfarne vi har ved alle våre baser til sammen. De har fløyet veldig mange timer i Norsk Luftambulanse og har solid utdanning og erfaring også før det, sier Leivestad.

Helseminister Bent Høie (H) sa tirsdag at det var en trist dag for norsk helsetjeneste.

- Min dypeste medfølelse og mine tanker går til familie, pårørende og kolleger av de omkomne og involverte, sier Høie. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere