Gå til sidens hovedinnhold

Politiet glemte henne

Politiet beklager, mens Nav mener de prøvde å hjelpe Gunn-Elin (33).

Onsdag i forrige uke brøt det ut brann i leiligheten til Gunn-Elin Skaar i Loddefjord.

33-åringen fikk tilbud fra det offentlige om å sove på Hospits eller fyllearresten. Hun takket nei til begge deler og sov derfor tre døgn i den brannskadde leiligheten.

Politiet tar nå selvkritikk og beklager hendelsen.

Skulle reagert
- Når det skjer slike hendelser, er det politiet som foretar en vurdering om hva som skal gjøres, sier samferdselsdirektør i Bergen kommune, Ove Foldnes i Bergensavisens papirutgave.

Det er Bergen vest politistasjon som har ansvar for området Vadmyra i Loddefjord. Politioverbetjent Lars Morten Lothe er enig med Foldnes.

- I den første akutte fasen er det politiet som skal sørge for at kommunens vaktsentral blir koblet inn, sier han til BA.no .

Men i politiets logg fra brannen i Vadmyra, står det ingenting om dette.

- Jeg frykter derfor det har skjedd en kommunikasjonssvikt, sier Lothe.

Les flere saker fra Bergensavisen

Politiet: - Beklagelig
Ifølge politiet ble Gunn-Elin ble sendt til legevakten like etter brannen, som startet i 18.30-tiden onsdag. Kort tid etter ble leiligheten plombert av politiet i påvente av videre etterforskning.

-Jeg hadde ikke noe sted å være. Jeg fikk beskjed om at siden politiet hadde sikret stedet, så var det de som skulle hjelpe meg. Men de henviste til Nav, sier Gunn-Elin til BA.no.

- Vi skulle ta kontakt med kommunens vaktsentral for å finne et sted å bo til henne, Men det har av en eller annen grunn ikke skjedd, sier politioverbetjent Lothe, med forbehold:

- Jeg kan ikke se i loggen at vi har tatt kontakt med kommunens vaktsentral. Dersom politiet ikke har tatt vare på henne på den måten de skulle første døgnet er det beklagelig, sier Lothe.

Lothe presiserer at de forsøkte å komme i kontakt med 33-åringen igjen etter en bekymringsmelding klokken 0030 samme natt. Først dagen etter ble Nav kontaktet.

- Kastet ut
Gunn-Elin Skaar forteller at hun fikk en melding fra Nav på mobilsvareren torsdag klokken 14.50 – ti minutter før Nav-kontoret stenger.

- Da jeg skulle ringe opp igjen, var kontoret stengt, forteller hun.

Hun forteller at hun deretter fikk beskjed fra Livskrisehjelpen i kommunen om at hun kunne sjekke inn på et hotell i sentrum.

- Morgenen etter fikk jeg ordre om å forlate hotellet umiddelbart, og selv betale regningen.

Hun fikk formidlet et tilbud fra Nav om å flytte inn på hospits i Sandviken.

Det orket hun ikke. Hun dro hjem til leiligheten i Loddefjord.

Hun så ingen annen mulighet enn å overnatte der, I den utbrente leiligheten, uten oppvarming, mat eller klær, i tre netter.

«Adekvat tilbud»
Mange BA-lesere er opprørt over behandlingen Gunn-Elin har fått.

I BA søndag hadde lederen for Nav i Laksevåg, Leiv Tungesvik, kun én kort kommentar: «Vi har gitt et adekvat tilbud.»

Tungesvik ønsker ikke å møte BA til intervju om saken. Han har i stedet valgt å svare på spørsmål per e-post.

- Vi ble informert av politiet om situasjonen torsdag ved arbeidstidens slutt, skriver Tungesvik.

Det tyder på at politiet ikke gikk videre med saken før dagen etter brannen.

- Vi tok straks kontakt med Skaar på telefon, for å avklare hjelpebehov. Det ble avtalt at vi skulle vurdere hvilke tilbud som var aktuelle og kontakte henne igjen. Det lyktes oss ikke, til tross for gjentatte forsøk, å komme i kontakt med Skaar torsdag ettermiddag og fredag morgen, skriver Tungesvik.

Han bekrefter at Nav hadde ett tilbud til 33-åringen: Plass på et hospits i Sandviken.

- Det var vår vurdering at tilbud om opphold i Bakkegaten bo og omsorgssenter var det best egnede til å ivareta hennes behov.

BA-leserne har lyst til å hjelpe Gunn-Elin på annet vis. Mange har ringt og skrevet til avisen for å tilby både et sted å bo, mat og rene klær.

Les flere saker fra Bergensavisen

Reklame

Tilbud: Nå får du 15 GB til kun 299 kroner i måneden