*Nettavisen* Nyheter.

Pølsa er litt moteinteressert

ØYSTEIN PETTERSEN og Odd-Bjørn Hjelmeset synes begge det er viktig å støtte norsk design. Foto: Pail Weaver (Mediehuset Nettavisen)

- Selv om det ikke ser slik ut. Se Dale of Norways nye kolleksjon.

(SIDE2): Onsdag viste «Dale of Norway» fram sin nyeste kolleksjon. På scenen sto både dansere og idrettsmenn - og også en «popping grandpa»

Samtidig ble årets VM-genser for skiskytterne, og Word Cup-genser for langrenn lansert, og flere kjente utøvere deltok som modeller.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Blant disse var Øystein «Pølsa» Pettersen.

Driver med luedesign
- Jeg liker faktisk disse genserne fra Dale veldig godt. De er kule. Min stil til hverdags er ganske avslappet, så genseren passer til meg. Jeg er jo egentlig litt interessert i mote, selv om det ikke ser slik ut. Det første jeg fikk høre når jeg kom hit i dag, av disse motejentene, var at jeg må klippe meg, sier Pettersen til Side2.

- Selv om jeg følger med på moter og sånt, så er jeg jo skiløper, så jeg kommer nok aldri til å bli noen trendsetter.

Så du ville ikke gått med Louis Vuitton veske, altså?

- Nei, nei. Jeg hadde ikke gjort som Carew. Jeg er heller litt slapp enn litt stram.

For tiden forsøker Pettersen seg som luedesigner.

- Det er veldig morsomt å lære om hvordan man etablerer en bedrift, vi lærer etter hvert. Men det er et veldig vanskelig marked å komme inn på.

Odd-Bjørn Hjelmeset har fått Dale gensere hvert år siden 1991.

- Jeg har jo faktisk et forhold til disse genserne - og de har jo blitt mye bedre med årene. Før så var de jo litt sånn «bare en tykk ullgenser», men nå synes jeg de har mye bra, sier han til Side2.

Hjelmeset synes det er viktig å bruke norsk design, og en av favorittene er Moods of Norway.

Urnorskt og trendy
Vibeke Skofterud er ikke spesielt opptatt av mote, ifølge seg selv.

- Stilen min er veldig laidback, men jeg synes jo denne genseren er veldig rød og fin. Jeg liker det urnorske ved den, det er jo akkurat det samme som med langrenn. Det er ikke umulig at dette er noe jeg hadde brukt om det ikke var en offisiell genser. Den har blitt litt mer trendy.

De siste årene har Dale of Noway forsøkt å blande fashion med norske tradisjoner.

Nye kvaliteter
- Det viktigste som har skjedd på motefronten er jo at designerne har fått utfolde seg. Vi forsøker å produsere moderne klær, som fortsatt er tro mot norsk tradisjon. Vi har flere nye kvaliteter på klærne, som skal gjøre klærne med anvendelige for nordmenn, sier Hilde Midthjell, aktiv hovedeier i Dale of Norway

- Jeg er veldig kresen selv, men jeg føler meg fin når jeg har på meg disse klærne, sier hun.

Dale of Norway er verdens ledende produsent av norske ullplagg, og er i utlandet et av de mest anerkjente og eksklusive merkevarene innen sportsmote. Gjennom sin unike 130 års erfaring har Dale of Norway forbedret bruk av ullfibre og strikketeknikker med nye, avanserte metoder.

Dette gjør at de kan tilby både sterkere, lettere, mykere og mer komfortable gensere og jakker i ren ull, samt nyvinnende ytterplagg som både er vindtette og vannavstøtende.

Se bilder fra visningen her:

4593

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.