RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Popit i pluss

Sist oppdatert:
Etter fire år er barnetjenesten Popit Media i pluss etter tap på 40 millioner kroner. Innleid daglig leder Erland Bakke (bildet) har foretatt snuoperasjonen, men det vil fortsatt ta lang tid før hovedaksjonær Jon H. Nordbrekken får igjen hele investeringen.

Popit Media ble etablert i 1999 av gründerne, søskenparet Thor Erik Olsen og Inger Lise Olsen. Ideen var å etablere et nettsted for barn og unge som baserte seg på et "lek og lær"-konsept.

Barneportalen suste oppover i antall besøkende (200.000 på ett år) og ekspanderte til Sverige og Danmark. Så kom nedturen.

Utvidelsen fortsatte imidlertid til Finland, og underskuddene minket, 17 millioner i 2000, 15 millioner i 2001 og 8 millioner i 2002, 40 millioner kroner til sammen.

Underveis har syv ansatte i Egersund forsvunnet, det samme har kontorene i Sverige og Danmark. Da Bakke kom inn var det 14 personer i Norge, 1 i Sverige og 3 i Danmark, i dag er det en håndfull ansatte igjen i Norge.

Den reklamebaserte barnetjenesten er i dag solid forankret i Skandinavia med 360.000 unike besøkende og et overskudd per 30. september 2003 på 940.000 kroner.

Det er først og fremst hovedaksjonær Jon H. Nordbrekken som har måttet betale gildet gjennom sitt selskap Valset Invest. Investeringsselskapet innehar 68 prosent av selskapet.

Erland Bakke ble leid inn som daglig leder i 2002 (fra Icon Capital Group) for å få snudd underskuddet i selskapet og mot slutten av 2003 kan han konstatere at barnetjenesten endelig begynner å komme på rett kjøl.

Han innrømmer at det har tatt mye lenger å snu økonomien enn det han kunne forestilt seg. Tjenesten befinner seg i ulendt terreng med hovedinntekt fra reklame. Popit er midt oppi disse problemstillingene med målgrupper i alderen 6-16 år, og etter mye medieoppmerksomhet de siste årene, er endel annonsører mer bevisste i dagens marked på problemstillingene og jussen rundt annonsering mot barn.

- Innsatsen som er lagt ned i løpet av det siste året gir seg nå utslag. Vi har kuttet kostnadene samt hatt en pen økning på omsetningen. Først og fremst har det vært viktig å ivareta brukermassen og kvaliteten. Selv med en bemanningsreduksjon føler jeg vi har klart dette ved hjelp av partnering med ulike aktører som har styrket innholdssiden i Popit, forteller Erland Bakke, administrerende direktør i Popit Media ASA.

Han spår et millionoverskudd når året er gjort opp.

- Jeg tror Popit har vunnet på å holde hodet kaldt i forhold til annonsørene. Vi har brukt mye tid til å utvikle kampanjer sammen med annonsørene som har gjort at brukerne ikke har blitt satt under et kjøpepress. Jeg har selv merket at annonsørene er veldig bevisste på hvordan de ønsker å nå barn og unge. De er meget opptatt av at det skal være lek og moro og ikke salgsutløsende. Det er viktig for Popit å beholde tilliten hos foreldrene såvel som hos brukerne. Foreldrene skal kunne føle at nettstedet er et bra utgangspunkt for barna sine å starte nettsurfing, sier han.

Les Popit-sak fra januar 2003 hos vår søsterpublikasjon digi.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere