Popkorn er sunnere enn frukt

Foto: (Thinkstock)

Det er flere gode helsefordeler ved å spise popkorn.

17.10.13 20:36

(SIDE2): Det er det høye innholdet av antioksidantene polyfenoler som bidrar til at popkornet fortjener et bedre rykte.

Antioksidanter og fullkorn
Antioksidanter er kjemiske stoffer som beskytter mot eller senker hastigheten på oksidasjonen av andre kjemiske stoffer. Dermed antas disse stoffene å beskytte celler mot skader og oppsamling av frie radikaler, noe som igjen kan føre til sykdommer som kreft og hjerte-karproblemer.

I en studie utført av en gruppe amerikanske forskere fant man ut at inneholdet av polyfenoler i en porsjon popkorn var på 300 mg, sammenlignet med 160 mg for en porsjon frukt.

Foto: Adam Gault

Det er først og fremst skallbitene, det som lett setter seg fast mellom tennene, som har den høyeste konsentrasjonen av de sunne antioksidantene i tillegg til fiber.

De amerikanske forskerne forklarer at popkorn inneholder 100 prosent ubearbeidede helkorn og at en porsjon kan dekke 70 prosent av det daglige inntaket av fullkorn.

Likevel påpeker forskergruppen at popkorn likevel ikke kan erstatte frukt og grønnsaker i kosten da dette inneholder flere vitaminer og andre viktige næringsstoffer som kroppen trenger.

Ikke i mikro
For å få det sunneste popkornet må det tilberedes på riktig måte, og det er ikke i mikrobølgeovnen. Forskerne sier at man i stedet skal poppe maiskornene i en kasserolle med litt olje som inneholder sunne fettsyrer, for eksempel rapsolje.

Popkorn poppet i mikrobølgeovn inneholder både flere kalorier og mer fett.

Husk også at smør og salt forvandler de sunne kornene til å bli kalori- og fettrikt snacks. Ønsker du mer smak på popkornet kan du for eksempel strø over litt chili-, paprika, eller hvitløkspulver.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.