RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Posten havnet på Finn.no

SENDT HJEM: Ansatte ved Brings terminal på Sjursøya sendte varer rett hjem.
SENDT HJEM: Ansatte ved Brings terminal på Sjursøya sendte varer rett hjem. (Google)
Sist oppdatert:
TV-apparater og andre varer som Bring skulle levere, havnet istedenfor på Finn.no.

Tre tidligere ansatte ved terminalen til Postens datterselskap Bring, på Sjursøya i Oslo, er dømt for å ha underslått varer fra terminalen mellom september 2011 og juni 2012. Til sammen skal det ha vært varer for nærmere 500.000 kroner.

De tre er dømt til fengsel i mellom 45 og 90 dager for grovt underslag.

De ansatte endret papirer som kom med varer, slik at disse varene fremsto som eiendomsløse. De fikk også varer kjørt hjem til seg selv.

Fikk varer hjemkjørt
I den ferske dommen fra Oslo tingrett står det blant annet at en ansatt fikk hjemkjørt en kartong med 10 - 12 nye TV-apparater. Disse ble lagt ut for salg på Finn.no. En av de tre domfelte erkjente at hun hadde solgt et TV-apparat til 12 - 13-000 kroner gjennom Finn.

Da politiet ransaket hjemmet til den ene domfelte i juli 2012, ble det funnet fire TV-apparater, sofa, tolv stoler, sag, høytrykksspyler,
treningssykkel og deler av et kjøkken i originalforpakning.

- Vanlig praksis
De tre ansatte nektet straffskyld i Oslo tingrett, og hevdet det her var snakk om eiendomsløse varer, og at ansatte hos Bring hadde en etablert og godkjent praksis om at de kunne ta med ikke-sporbare returvarer hjem. Dette var varer som hadde stått lenge på terminalen og var til dels skadde eller mangelfulle. Disse varene ville ellers ha blitt destruert, noe som ville falle dyrere for Bring.

Oslo tingrett var uenig i dette. For det første hadde de tiltalte i noen tilfeller endret dokumentasjonen på varene slik at de fremsto som eiendomsløse.

Ikke vanlig praksis
For det andre hadde vitner fra Bring hadde i retten fortalt at de ansatte to ganger, i juni 2010  og høsten 2011, fikk ta med en rekke slike eiendomsløse varer hjem, men at det hadde vært snakk om et engangstilfelle i forbindelse med rydding av et lager.

«Det må derfor legges til grunn at Brings ledelse ikke hadde samtykket i at ansatte fikk ta med ikke-sporbare returvarer hjem mer enn to ganger» skriver tingretten i dommen».

Flere reklamasjoner og skader
I følge de nå domfelte, var det to av de domfelte som bestemte hvilke varer som var eiendomsløse, og dermed kunne tas med hjem.

«Det har etter rettens oppfatning også formodningen sterkt mot seg at Bring hadde samtykket i en slik helt ukontrollerbar praksis, som gikk ut på at NN og XX (to av de tiltalte) etter eget forgodtbefinnende kunne bestemme at en vare var ikke-sporbar for så selv å ta den med hjem; det blir «bukken som passer havresekken». Ordningen tilgodeså dessuten bare disse tre og ble holdt skjult for øvrige ansatte. Etter hvert fikk praksisen åpenbart også større omfang, og det ble flere reklamasjoner, mer manko og angivelig flere skader enn før» skriver Oslo tingrett.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere