Posten Norge truer dansk monopol

Posten Norge etablerer CityMail i Danmark, og truer dermed Post Danmarks monopol. Selskapene er nå både partnere og konkurrenter.

19.05.08 00:16

Posten Norge melder at danske virksomheter vil få et nytt posttilbud innen adressert, forsortert post med høy presisjon og konkurransedyktige betingelser. Nå styrker de sin posisjon i Norden.



Nyheten ble presentert på en pressekonferanse i København i dag og når selskapet er i drift i 2007 vil kunder i Københavns-området få et nytt posttilbud på distribusjon av post over 50 gram. På sikt vil det være aktuelt å utvide området til flere deler av Danmark. Når det danske postmarkedet blir liberalisert fullt ut, ventelig i 2009, vil tilbudet kunne omfatte alle brev.



- Vi ønsker å tilby våre kunder nordiske postløsninger. Etablering av CityMail i Danmark vil utfylle vår strategi og styrke Posten - også på hjemmemarkedet, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.



Ifølge en pressemelding henvender selskapet seg til bedrifter og offentlige virksomheter med tilbud om forsortert adressert post, for eksempel Direct Mail, informasjonsbrev og kundeblader.



Forberedt på lenge

Posten Norges inntog på brevmarkedet i København hverken overrasker eller bekymrer Post Danmarks administrerende direktør, Helge Israelsen.



- Det er en situation, som vi har vært forberedt på lenge, sier han i en pressemelding som ble sendt ut like etter at nyheten ble kjent.



- Det er naturligvis alltid sjenerende å få en ny konkurrent, men jeg har ingen forventning om, at den nye aktøren kan tilby produkter eller kvalitet, som matcher Post Danmarks, sier Israelsen.



Med inntoget på det danske markedet, er Post Danmark og Posten Norge dermed både konkurrenter og samarbeidspartnere. Selskapene samarbeider i øyeblikket tett på det internasjonale pakkemarkedet via via Pan Nordic Logistics, som Post Danmark og Posten Norge eier sammen.



- Slik er vilkårene i bransjen, og det er det for så vidt ikke noe usedvanlig eller dramatisk i, sier han.



Komme i gang

Dag Mejdell sier at de har en rekke nordiske kunder som oppfordrer dem til å komme i gang i Danmark.



- I første omgang er vi opptatt av å få tilpasset de danske reglene, slik at vi får fair og konkurransetilpassede vilkår for å drive postvirksomhet, og på en måte som gjør det lett å være forbruker, sier konsernsjef Dag Mejdell.



Posten Norge omsatte i 2004 for 17,9 milliarder kroner, deres danske konkurrent hadde en omsetning på rundt 12 milliarder norske kroner samme år.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.