RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Posten-sjefen: - Overraskende avisutspill

Sist oppdatert:
Konsernsjef Kaare Frydenberg i Posten Norge er overrasket over at avisbransjen avholder pressekonferanse mens det pågår forhandlinger. Han vil ikke kommentere kostnadsøkningen på 75 prosent som MBL hevder vil komme.

- Vi er overrasket over at avisbransjen avholder pressekonferanse midt i en forhandlingssituasjon hvor de selv har store økonomiske interesser, sier konsernsjef Kaare Frydenberg i Posten Norge i en pressemelding.

Han viser til at Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA) i dag har holdt en pressekonferanse, samtidig som det pågår forhandlinger om nye avispriser.

Sjefredaktør Helge Simonnes i Vårt Land som også medlem av hovedstyret i Mediebedriftene er klar på at Posten visste at de skulle komme med utspill:

- Vi har i siste forhandlingsmøte med Posten påpekt at Posten selv har gått ut med nformasjon mens forhandlingene har pågått, og vi har gjort det klart at det kunne være nødvendig for oss å gjøre det samme, sier Simonnes.

Posten Norge varslet i juni i år en omlegging av avis- og bladporto. Posten hevder at dagens priser er i strid med konsesjonen hvor det nå stilles krav til at Postens leveringspliktige tjenester skal tilbys til kostnadsbaserte priser.

Hittil har avis- og bladportoen vært fastsatt etter innholdskriterier, med kulturpolitiske argumenter om at folk i grisgrendte strøk må få avisen til en rimelig penge.

- En for lav avis- og bladporto betyr at andre kunder betaler for mye, og dermed subsidierer avisenes distribusjon. Avisene må betale samme priser for distribusjon som andre kunder av Posten, sier konsernsjef Frydenberg i meldingen.

Postens prisomlegging innebærer at underprisingen av distribusjonen delvis vil bli dekket inn gjennom økninger i avis- og bladportoen, og delvis gjennom ytterligere effektiviseringstiltak hos Posten.

Avisene vil få tid til å tilpasse seg et nytt prissystem vi en overgangsperiode på tre år, en periode som Samferdselsdepartementet har gitt sin tilslutning til.

- Når enkelte aviser får en portoøkning på 45 prosent gjeldende fra 1.1. 2004, mener vi det er svært dramatisk, særlig med tanke på at Posten har varslet ytterligere prisøkninger for 2005 og 2006, repliserer Simonnes overfor Propaganda

Frydenberg mener at hvis det er nødvendig med økonomisk støtte for å beholde et høyt avisopplag, er ikke dette en sak for Posten, men for Kulturdepartementet. Posten innrømmer at den planlagte prisøkningen på avis- og bladporto vil være vesentlig, tidligere har 35 prosents økning vært nevnt.

På pressekonferansen i dag fremla Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA) tall som viste en økning på 75 prosent i avisdistribusjonen i 2006.

Men Posten vil ikke nå slippe konkrete tall til offentligheten:

"Ettersom det for tiden pågår forhandlinger mellom Posten og avisbransjen, ønsker ikke Posten verken å bekrefte eller avkrefte de tallene som avisene har fremlagt. Prisøkningen vil imidlertid slå ulikt ut for avisene, avhengig av om de benytter riks-, regional- eller lokal distribusjon. Det som er klart er at prisen for riksdistribusjon vil øke langt mer enn prisen for lokaldistribusjon. Alle beregninger knyttet til enkeltaviser er derfor spekulative og må stå for avisbransjens egen regning.", står det i pressemeldingen fra Posten Norge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere