RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Potet, hvitt mel og melk...

(Foto: Crestock)
Sist oppdatert:
...anbefales ikke aktivt når de nye kostrådene kommer.

(SIDE2): De nye kostrådene har gitt utfordringer. Særlig når det kommer til bearbeidet kjøtt, hvitt mel, melk og poteter. For det er utfordrende å gi råd til en hel befolkning om matvarer som ikke bare har positive egenskaper.

Professor ved Universitetet i Oslo, Rune Blomhoff, er leder for gruppen som har fått i oppdrag av Ernæringsrådet å utvikle de nye kostrådene. I mai 2010 kom det et foreløpig resultat som gruppen la ut for kommentarer fra både fagpersoner og befolkningen i sin helhet.

Nå har de fått tilbakemeldinger og jobber med å ferdigstille rådene, som ventes offentliggjøring i begynnelsen av november. Blomhoff informerer i mellomtiden om hvilke utfordringer de står overfor i sluttprosessen.

Anledningen er et seminar i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen, Grete Roede og Mills.

- Vi fikk en rekke gode innspill som vi nå tar med i vår vurdering, sier Blomhoff til Side2.

Han forteller at bakgrunnen for de nye kostrådene er at det har skjedd en stor utvikling som gir grunnlag for en ny gjennomgang. Det er særlig den matvarebaserte forskningen som har funnet nye vitenskapelige holdepunkter som igjen danner grunnlag for generelle råd.

- Velg rent og hvitt
Allikevel er det vanskelig å utforme råd til en hel befolkning når det ikke alltid ligger mange nok vitenskapelige forskningsrapporter til grunn.

- En av de mest utfordrende tema som vi nå jobber med er hvordan vi skal råde folk til å begrense inntaket av bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt. De rådene som nå foreligger er å «begrense» mengden bearbeidede kjøttprodukter som er røykt, saltet eller konservert med nitritt og nitrat, og i tillegg velge fortrinnsvis rent og hvitt kjøtt, sier professoren.

LES FLERE HELSESAKER HER

Rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt har både positive og negative egenskaper, noe som kan være vanskelig å angripe når man skal gi råd. Kjøtt er i seg selv næringsrikt, men denne type kjøtt har også en del negative virkninger på helsa. Forskning har vist at bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt kan øke forekomsten av enkelte krefttyper.

Den øvre grensen for anbefalt inntak er foreløpig satt til 500 gram rødt kjøtt, som vil si kjøtt fra storfe, sau og gris, i uka. 500 gram ferdig tilberedt kjøtt tilsvarer omkring 700-750 gram råvekt. Det gjennomsnittlige inntaket av ferdig tilberedt rødt kjøtt er omkring 650-700 gram i uka for nordmenn i dag.

Til sammenligning anbefales det at inntaket av fisk bør øke for de fleste av oss, det bør være minst 3500–4050 gram tilberedt vare i uka. Det gjennomsnittlige inntaket er omkring 250-300 gram i uken.

- De ulike anbefalingene er ikke alltid like populære hos interesseorganisasjonene, noe som er forståelig nok. Men vi mener det finnes vitenskapelig holdepunkter nok for at vi kan sette anbefalte inntak, en øvre og nedre grense her, sier Blomhoff.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er lettere å gi råd om for eksempel frukt og grønt som kun har positive egenskaper.

Andre nyheter i de nye kostrådene er at melk ikke er en del av de matvarene som aktivt anbefales med spesielle mengdeangivelser, og heller ikke poteter.

- Det ligger ikke nok forskning til grunn for å anbefale disse matvarene. Vi vet for lite ennå, sier Blomhoff.

Poteter spises i langt mindre grad nå enn for tretti år siden og man skulle kanskje tro at det forelå flere forskningsrapporter på poteten som matvare, men det gjør det altså ikke.

Anbefaler ikke aktivt poteter
- Nei, det er merkelig egentlig. Men vi har altså ikke nok hold i forskningen til å anbefale denne matvaren, sier professoren. Han legger derimot til at poteten er en kalorifattig og næringsrik matvare som gjerne kan inngå i et helhetlig balansert kosthold, selv om vi ikke enda har nok kunnskap til aktivt å anbefale poteten som en sunn matvare. Hvis man bytter ut noe av potetinntaket er det viktig hva man bytter med - og at det fins en rekke andre substitutter for potet som ikke er spesielt sunne.

- Spiser folk pommes frites istedenfor kokt potet så er det klart at poteten er å anbefale, sier han.

Både kornprodukter og meieriprodukter er også to matvaregrupper som byr på utfordringer.

Hva gjør vi med hvitt mel? spør Blomhoff retorisk. Han skulle gjerne ha visst enda mer enn vi vet i dag om enkeltprodukter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Matvarebasert forskning er spennende og jeg skulle gjerne visst mer om en rekke matvarer, sier han. Det er allerede noen enkeltmatvarer som begynner å ta form og som vi snart kan si noe om. Det er blant annet løk og tomater, hevder han.

I de nye kostrådene anbefales det også å spise minst fem frukt og grønnsaker om dagen og velge grønnsaker med forskjellig farge.

LES FLERE HELSESAKER HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere