RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

PR-bransjen falt seks prosent

Sist oppdatert:
PR-bransjen ble rammet av en nedgang på seks prosent i fjor og flere av de store falt hardest.

Den norske PR-bransjen har hatt enorm vekst de siste årene, men ingenting kan vare evig.

I fjor satte nedgangen inn for byråene som lever av å gi PR- og informasjonsrådgivning. Fersk statistikk fra bransjeforeningen Norske Informasjonsrådgivere viser at nedgangen i fjor endte på seks prosent og da er ikke et stort byrå som Geelmuyden.Kiese regnet med. Ingen av dem er medlemmer av NIR.

Størst var nedgangen for JKL Woldsdal. Som Propaganda har skrevet tidligere, falt byråinntektene til PR-byrået med 20 millioner kroner, til 27 millioner kroner. Et fall på hele 43 prosent. Stoort bedre var det ikke for et byrå som Presse & Informasjon, som i sommer fusjonerte med Cox. Byrået mistet 24 prosent av inntektene og landet med en byråinntekt på 3,4 millioner kroner.

Heller ikke et stort byrå som GCI Monsen klarte å øke inntektene i fjor. Byrået tapte 15 prosent av byråinntekten fra 2001 til 2002 og endte på 27,6 millioner kroner, mens Agendum Partners, tidligere Helland & Partnere, mistet 11 prosent og Dinamo falt med syv prosent fra 2001 til 2002.

For byråer med mer enn 50 prosent av byråinntekten fra informasjonsrådgivning er nedgangen på syv prosent, mens byråer med mer enn 50 prosent av byråinntekten fra publisering, produksjon og design er nedgangen på to prosent.

Burson-Marsteller 35,1 (5 prosent)

GCI Monsen 27,6 (- 15 prosent)

JKL Woldsdal 26,9 (- 43 prosent)

Kreab 22,3 (- 1 prosent)

Gambit H&K 21,8 (-)

Apeland Informasjon 18,0 (- 5 prosent)

Dinamo PR 16,9 (- 7 prosent)

Argument Gruppen 13,4 (+ 29 prosent)

Agendum Partners 11,0 (- 11 prosent)

Navigator Kommunikasjon 8,5 (- 6 prosent)

Responder AS 6,5 (81 prosent)

Sjo & Lund 6,5 (3 prosent)

Consilio Kommunikasjon 5,5 (4 prosent)

Attache 4,1 (13 prosent)

Presse og Informasjon 3,4(- 24 prosent)

Compartner 2,9(ny)

PR-kontakt 2,7 (9 prosent)

Lynx 2,7 (- 18 prosent)

Novitas Kommunikasjon 2,4 (6 prosent)

Espri PR 2,0 (- 39 prosent)

I&M Samfunnskontakt 1,2 (- 18 prosent)

Byråer med mer enn 50 prosent av omsetningen fra publisering, produksjon, design og web:

Gazette 46,7 mill. (- 15 prosent)

Cox Kommunikasjon 31,5 mill. (25 prosent)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere