RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

PR-byrå skryter av sommerens beste agurknyhet

Sist oppdatert:
Etter å ha fått en sak kåret til sommeren beste agurknyhet, mener Consilio at norsk PR-bransje burde satse mye mer på sommerstoff.

Stian Thrane i Consilio Kommunikasjon mener agurktiden også burde være en blomstrende tid for PR-jobbing.

- Mange nordmenn bruker mer tid på avislesing i ferien. Samtidig er det en periode der nyhetsterskelen er lav. Dette burde flere bedrifter dra nytte av, sier PR-rådgiveren.

Selv har han hatt to ukers "sommervakt" under fellesferien for å kunne spre agurkstoff for Dovre og andre kunder.

NTB og Aftenposten kåret årets ti beste agurknyheter i juli, og vinneren er levert av Dovre-JBS og Consilio Kommunikasjon. "Høy utdanning gir færre truseskift" var artikkelen som ble omtalt i store og små norske medier.

Propaganda skrev om den banebrytende kåringen mot slutten av juli:

Sommerens beste agurker (28.07.2003)

"Nyheten" om nordmenns trusevaner ble sendt ut den 8. juli, og dagen etter var den i radio og aviser over hele landet. Den svenske avisen Aftonbladet tok også saken, og etter hvert ble nyheten distribuert verden rundt og fikk omtale blant annet i australske, tyske og amerikanske medier.

Saken er basert på en undersøkelse som ACNielsen har gjort på oppdrag fra Dovre-JBS. Undersøkelsen tok for seg, ikke overraskende, nordmenns trusevaner.

- Dette var jo en helt utrolig bra respons, og oppslagene har gitt oss oppmerksomhet som vi kan utnytte videre, sier Eva Finseth hos Dovre-JBS i en pressemelding.

PR-rådgiver Thrane avviser at koblingen til skitne truser er negativ for oppdragsgiveren.

- Vår oppgave er å finne balanse mellom nyhetsverdi og salgsverdi, slik at det tilfører kunden merverdi. Her fikk vi satt et tema på dagsorden som har direkte sammenheng med behovet for produktet, sier han.

Også Eva Finseth hos Dovre-JBS mener de kan utnytte omtalen videre.

- Vi ser på PR som ett virkemiddel i vår markedsføring, og dette må naturligvis sees i sammenheng med annen markedsføring. Denne PR-innsatsen gir oss først og fremst oppmerksomhet. Og vi har definitivt fått mye oppmerksomhet for pengene, sier Finseth i meldingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere