PR-ekspert om Reitan: - Milliardærer som furter er direkte usjarmerende

- Sutring er aldri sjarmerende, og når det kommer fra milliardærer som Ole Robert Reitan (avbildet) er det direkte usjarmerende, sier Pr-ekspert Trond Blindheim.

- Sutring er aldri sjarmerende, og når det kommer fra milliardærer som Ole Robert Reitan (avbildet) er det direkte usjarmerende, sier Pr-ekspert Trond Blindheim. Foto: Tommy H.S. Brakstad

Ole Robert Reitan må tåle tøffere konkurranse, men han har ingen grunn til å furte, mener PR-ekspert Trond Blindheim.

Rema-sjef Ole Robert Reitan langer ut mot konkurrenten NorgesGruppen, leverandører, politikere, myndigheter og journalister i et intervju i Dagens Næringsliv torsdag.

PR-ekspert og rektor Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania sier til Nettavisen at vi ser et image-skifte hos Reitan.

- Sutring er aldri sjarmerende, og når det kommer fra milliardærer er det direkte usjarmerende, sier han og sikter til hvordan Reitan håndterer tøffere konkurranse.

Tapt én milliard

Ifølge Reitan taper Rema ­én milliard kroner årlig på at de får dårligere betingelser enn Norgesgruppen.

- Reitan jobber målrettet for å nå sine mål og lede an. Pyskologien er slik: «Når det gå bra for meg, skyldes det min fortreffelighet. Når det går godt for andre, skyldes det omstendighetene, og når det går dårlig for andre, skyldes det at de er talentløse», sier Blindheim.

Les også: - Rema taper én milliard i året

- Det dannes en oppfatning av de som furter mye over tid. Mediene skaper et inntrykk som fester seg til identiteten, særlig for en som Ole Robert Reitan, som er så profilert.

- Han blir både maskot og logo for Rema og en del av merkevarebyggingen. Etter blesten rundt søndagshandelen i vår, er det i ferd med å danne seg et inntrykk av Rema som er furteorkester, mener han.

- Trøndere er folkelige

Blindheim viser til en annen milliardær, Stein Erik Hagen, som han mener har endret strategi og nå sutrer mindre. Trøndere flest er kjent som blide og folkelige, både skøytesset «Hjallis» og Arve Tellefsen står for den stilen. Ole Robert Reitan er sønn av «kolonialmajoren», som vi ofte har sett med et stort glis, så dette er en endring i image vi ser hos sønnen.

- Jeg vil si han sitter i spagaten nå - der han veksler mellom å være sjarmerende og en sutrekopp, sier Blindheim.

Og det er jo som kjent ingen god stilling over tid.

Trond Blindheim sier omdømmet til profilerte sjefer preger hele virsomheten.

- Hvis han fortsetter furtingen, vil det prege virksomheten. Og vi som er rundt lurer på hvorfor de har så mange fiender, hvor dårlig det går etc. Mens noen lar seg fascinere av de som inntar offer-rollen, slik Frp-ere ofte har gjort, gjør mange det ikke, sier Blindheim.

- Dårlig taper

- Kritikken fra Reitan kan være berettiget, men fremstår han som en dårlig taper?

- Ja, han gjør jo det. Nå blir han både forbigått og taper konkurranser. Men - han har ingen grunn til å furte. Mange kan sutre, furte og klage, men det bør ikke Ole Robert Reitan gjøre.

Blindheim tror likevel ikke våre valg av butikk styres av øverste sjef.

- Tilgjengelighet er avgjørende. Vi handler dagligvarene våre der vi bor. Parkeringsmuligheten, pris og vareutvalg avgjøre, sier merkevareeksperten.

- Rema 1000 er noe vi forbinder med god tilgjengelighet og lav pris, og derfor foretrukket av mange.

Gisholt: - Merkverdig

Dagligvareekspert Odd Gisholt har også reagert på Reitan:


På Twitter stiller han også følgende oppfølgingsspørsmål:

«Kanskje Rema har satset for mye på egne merkevarer (EMV) og lagt seg ut med for mange av leverandørene?»

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.