RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

PR-ekspert slakter 1. mai-parolene

(Scanpix)
Sist oppdatert:
- Her er mye sauset sammen, sier han. Les hans vurderinger.

Nettavisen har fått PR-rådgiver Trond Albert Skjelbred i Nor PR til å vurdere parolene til Landsorganisasjoen (LO) foran 1. mai, og han er ikke imponert.

- Her var det mange bomskudd og mange temaer sauset sammen, sier Skjelbred.

Les egen sak: Her er årets 1. mai-paroler

- Luksusproblemer
En gjennomgang av parolene viser at det er veldig mange, og et bredt spekter av temaer og saker som fagbevegelsen er opptatt av.

Hovedslagordet i år er «Samarbeid for arbeid», og parolene tar for seg alt fra likelønn, norske soldater i Afghanistan, strømpriser, bevaring av sykehus, posttilbudet, EU-direktiver og atomvåpen, for å nevne noen få.

- Innholdsmessig er det en god del «meg og mitt», enten det er lokalt eller av svært intern karakter, for en ganske liten gruppe - og minimalt av den internasjonale solidariteten som 1. mai en gang handlet om, sier Skjelbred.

Han karakteriserer mange av parolene som luksusproblemer.

- Blant dem rundt omkring i verden som virkelig har noe grunnleggende å kjempe for 1. mai, vil mye av dette fremstå som luksusproblemer, er mener PR-rådgiveren.

Si din mening om parolene nederst i artikkelen!

Her er vurderingene
Her er parolene som treffer best, og dårligst, ifølge Skjelbred:

De tydeligste:

- Parolene som alle kan forstå er de om Midtøsten, og som konkluderer med «Boikott Israel». Tilsvarende «Forby atomvåpen». Disse skal ha honnør for tydelighet.

De dårligste:

- De som omhandler EU-direktiver (vikardirektivet og postdirektivet). Det er ingen utover en veldig liten og intern klikk som vet hva EU-direktiver går ut på. Det er ikke mulig for oss andre å vite hva disse parolene egentlig sier.

- Den mest innadvendte er «Regjeringen knuser kravene til elektrofagfolk. Svekke el. Sikkerhet =flere branner».

Hvilken by er best?
LO-lagene i de største byene har valgt ut sine egne paroler, selv om mye er likt.

Her er de som treffer mest, og minst, mener Skjelbred:

Oslo:

- Oslo har valgt en lang og vanskelig parole: «Kamp for likelønn og lavtlønte - moderasjon garanterer ikke arbeidsplasser». Dette budskapet drukner litt de 12 (!) andre hovedparolene, som for eksempel «Innfør skatt på aksje og valutahandel - bekjemp skatteparadis» og «NHO ønsker sosial dumping - vi krever faste ansettelser på heltid og tariff». «La Aker Leve» er kort og greit og går hjem hos mange.

Bergen:

- I Bergen er parolen for dagen «Hev likelønn - likelønn nå». - Ifølge statistikken har vi lik lønn for likt arbeid, sa rektor Tom Colbjørnsen ved Handelshøyskolen BI til Bergens Tidende 15. mars i år. For øvrig kan humor være et sterkt virkemiddel for og nå fram - særlig i Bergen. Det er dog ikke mye sting over «Ingen rasering av posttilbudet - stopp EUs rasjonalisering». Vi har det rimelig godt i Norge hvis posttilbudet er det vi trekker fram i denne sammenhengen.

Trondheim:

- I Trondheim prøver man seg på en fransk vri, men kommer ikke helt i mål med «For frihet, likhet og et folkestyrt sosialistisk Norge». Brorskap virker rausere enn snevre «folkestyrt sosialistisk Norge». Trønderne ønsker for øvrig at man må «Rekomunalisere Renholdsverket» og har i tillegg internasjonale ambisjoner: «Ikke en soldat, ikke en krone til USAs kriger».

Stavanger:

- Siddisene er klare på at de ikke ønsker noen nedskjæringer i offentlig sektor. En av de bedre er «Bekjemp menneskehandel - Du ser det ikke før du tror det!». Du forstår hva det handler om og med en vri på slutten som får deg til å reflektere en gang til - nemlig at dette foregår i det skjulte. De har også det noe pussige slagordet «Egen bolig - kommer DU inn?» Tog du an?

- LO bedre før
PR-rådgiveren mener det var mer dreis over de gamle parolene til LO.

- LO var kanskje bedre til å formulere slagord før. Parolen fra 1933 duger ennå: «Hele folket i arbeid», sier Skjelbred til Nettavisen.

Han påpeker samtidig at parolen er en krevende form å mestre.

- På helst ikke mer enn 4-5 ord skal et stort og omfattende budskap komme fram med både rim og rytme. Dette er ikke lett. Budskapet må være klart, ønsket og troverdig, sier han.

- Dersom LO har som målsetting at andre enn menigheten skal få med seg hovedbudskapet, må man fokusere. Hva er det viktigste overordnede budskapet og hva er de to-tre viktigste budskapene i hver by? undrer han.

- Han lever i en boble
Rød Ungdom er sterkt uenig i at parolene er dårlige, og slår tilbake mot PR-rådgiveren.

- Det er lett å sitte der som PR-rådgiver og kalle likelønn et luksusproblem. Dette minner om en ovenfra og ned-holdning til vanlige folks problemer og bekymringer. Hadde arbeiderbevegelsen blitt ledet av PR-rådgivere, ville vi aldri hatt 8-timers arbeidsdag og sykelønnsordning, sier leder Iver Johansen Aastebøl i Rød Ungdom til Nettavisen.

Selv går Rød Ungdom under parolen «Mamma fortjener likelønn» i årets 1. mai-tog.

- Det er ganske utrolig at han kan påstå at 1. mai-parolene kun gjelder en ganske liten gruppe. Det er jobber over 125.000 på norske sykehus, mange av dem kvinner med urettferdig lav lønn. Er det en liten gruppe? Dette sier mye om hvilken boble PR-rådgivere tydeligvis lever i, sier Johansen Aastebøl, og fortsetter:

- Parolene til 1.mai lages nedenfra og opp, ved å lytte til medlemmenes ønsker og krav, ikke av en gjeng kommunikasjonsrådgivere med mye utdanning og lite bakkekontakt. Da blir det kanskje færre funky formuleringer, men desto mer virkelighet. Skjelbred har nok rett i at vi ikke alltid lykkes i å lage tydelige nok paroler, men det betyr ikke at de er uviktige, sier han.

- Bra engasjement
Skjelbred synes det til tross for at han mener det er mange bomskudd, er bra at engasjementet er så stort.

- Det er positivt at engasjementet er så sterkt. Dette viser at dagen fortsatt har verdi og at grupperinger er villig til å kjempe for å fremme sine saker, sier han.

De større temaene LO brenner for, appellerer dessuten til de fleste, påpeker han.

- De fleste parolene handler fremdeles om kampen for like vilkår for lik jobb, men også paroler om miljø og internasjonale spørsmål har høy prioritet. Dette er alle temaer som opptar og appellerer til de aller fleste av oss, og temaene er stadig aktuelle, sier Skjelbred.

Hva synes du om parolene? Skriv inn din mening i kommentarfeltet under artikkelen!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere