*Nettavisen* Nyheter.

PR-makt er oppskrytt

Samfunnsdebatten preges av at folk tror PR- og informasjonsrådgivere har stor makt. - De profesjonelle lobbyistenes makt er oppskrytt, mener maktforsker.

20.06.08 11:06

En rapport fra Makt- og demokratiutredningen viser at 88,4 prosent av stortingsrepresentantene og 85,2 prosent av andre ledere er helt eller delvis enige i at profesjonell lobbyisme bør synliggjøres.

- Stortingsrepresentanter og toppledere mener at myndigheter og allmennheten skal få vite hvem som kjøper slike tjenester, for hvilke beløp og i hvilke saker. Med dette bakteppet er det et paradoks at stortingsflertallet ikke stemmer for å regulere lobbyisme, hevder maktforsker Anne Therese Gullberg som sammen med forsker Leif Helland står bak rapporten.

Mange er av den oppfatning at lobbyister har stor makt. I undersøkelsen svarer 37 prosent av de spurte Stortingsrepresentantene at profesjonelle lobbyister har meget eller nokså stor innflytelse. Til sammenligning ble eksempel arbeidstakerorganisasjonene vurdert som innflytelsesrike av hele 58 prosent av representantene.

Til tross for den generelle oppfatningen av de profesjonelle lobbyisters makt, setter rapporten et stort spørsmålstegn ved deres reelle makt.

- Det er ingen overraskelse at informasjonsrådgivere ønsker å påberope seg makt. De lever jo av å selge innflytelse. Men det er ingenting i undersøkelsen som tyder på at de har makt å selge, sier Gullberg.

Rapporten skiller mellom interesse- og profesjonell lobbyisme. Profesjonelle lobbyister har spesialisert seg på myndighetspåvirkning mot betaling. Interesselobbyister er ansatte i eller representanter for den interessegrupper de driver lobbyvirksomhet for, men rapporten viser at det ikke er noen forskjell i hvordan disse driver sitt lobbyarbeid.

- Deres arbeidsmetoder er relativt like. Det er også vanskelig å slå fast hvorvidt de profesjonelle lobbyistene arbeider med saker det er lett å få gjennomslag i, eller om det ligger godt håndtverk bak jobben de utfører, sier hun til Maktutredningens hjemmeside.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.