*Nettavisen* Nyheter.

Presser pressen i røykekampanje

Helsedirektoratet og byråene satser på gratis-reklame i røykekampanjen. - Jeg tror effekten er større enn sutrepavene forestilte seg på forhånd, mener Nils Petter Nordskar i Virtual Garden.

20.06.08 11:02

Mens Canada bruker en halv milliard i året på røykeslutt-kampanjer, får Norge kritikk for å bare bruke 20 millioner.

- Det er mindre enn anbefalt, men mer enn vi har hatt før. Vi har ikke hatt massemediekampanjer i Norge av dette formatet siden 70-tallet, sier Kari Huseby, avdelingsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet, til Propaganda.

For å få mer ut av hver reklamekrone, rettes blant annet oppmerksomheten mot redaksjonene. PR-byrået Geelmuyden.Kiese hjelper til med den biten, mens Virtual Garden står bak reklamekampanjen.

- Vi satser mye på mediebiten. Det er ikke-betalt reklame, for å få mest mulig ut av hver krone, sier Huseby.

Røykekampanjen som gikk i vinter, var oversatt fra Australia. Denne gangen samarbeider direktoratet med norske byråer. Kampanjen retter seg i stor grad mot de unge. Målet er å halvere antallet som begynner å røyke før fylte 20 år. Direktoratet fikk en ekstrabevilgning på ti millioner kroner til denne kampanjen, som fokuserer på tobakksindustrien.

- Jeg synes det er synd at reklamebransjen, når det endelig satses, sutrer, i stedet for å si at det er en start. Det har noe med å bevilge penger til denne typen aktiviteter å gjøre. Men det er snaue budsjetter i media, det vet alle, sier Nils Petter Nordskar, tekstforfatter i Virtual Garden.

Alf Bendixen i Hei! reklamebyrå har kritisert satsningen i Norge. Han mener det brukes for lite penger på kampanjene.

- Det er like mye samarbeid med ubetalt media. Jeg tror effekten er større enn sutrepavene forestilte seg på forhånd, mener Nordskar.

Foreløpig har det vært massiv interesse for tobakk i redaksjonene. Huseby opplyser at det kommer flere kampanjer med nye temaer etterhvert. Nordskar tar ingenting for gitt, men tror Virtual Garden får de nye oppdragene også.

- Vi vil fortsette arbeidet med GK og direktoratet, det er intensjonen, sier Nordskar.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.