RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Christian Bakken (Nettavisen)

Prinsessen du aldri får

Sist oppdatert:
Denne luksusyachten er størst i Norge. Sjekk bildene og prisen.

Les også: Her er 1000 hestekrefter

KADETTANGEN (Nettavisen): Med sine 70 fot er Princess V70 den største åpne yachten som går i Norge. Nettavisen tok turen om bord.

SE FLERE BILDER AV LUKSUSBÅTEN NEDERST I ARTIKKELEN

Britiske Princess er en av verdens største produsenter av luksusbåter. I mange år har båtene vært et kjent syn i den norske skjærgården. På 80-tallet målte de største vel 40 fot. På nittitallet kom 50-foterne, og nå ser en båter på over 60 fot.

KONGELIG: Førerplassen i Princess V70.
KONGELIG: Førerplassen i Princess V70.

Det norske yachtmarkedet er stort. Her bor det mange rikinger. Princess V70’en som Nettavisen var om bord i, koster 18 – 20 millioner kroner, avhengig av utrustning.

Av de cirka 400 båtene som leveres fra Princess-fabrikken hvert år, går omkring 50 båter til Norge, opplyser Ivar Wolden hos Princess-importøren Norsk Båtsenter til Nettavisen.

- Vi har vel levert mellom 5 og 10 båter av typen V65 i Norge, tror Wolden.

På de største yachtene – over 50 fot - trenger man eget skippersertifikat. Mange av de som har penger til en slik båt, har ikke nødvendigvis sertifikatene i orden. Da kan de leie en skipper gjennom selskapet som importerer Princess til Norge.

RASK LUKSUS: Med de største motorene gjør båten over 40 knop.
RASK LUKSUS: Med de største motorene gjør båten over 40 knop.

Ole Wasshus er utdannet sjøkaptein, og jobber nå mest som skipper på charter-båter, hovedsakelig av typen Princess.

Det var han som førte V70’en fra Stavanger – der den ble levert til en kunde tidligere i sommer - til båtmessa på Kadettangen. Han er full av lovord om den vakre 70-foteren.

Les også:Vi testet 6 nyheter

- Det er en utrolig god båt. Da jeg gikk ut fra Kristiansand natt til onsdag ble jeg møtt av 3 – 4 meter høye bølger. Det er overhode ikke noe problem med denne båten, sier Wasshus.

Likevel valgte han å gå innaskjærs da løse gjenstander begynte å slenge rundt i skapene om bord.

SELGER: Ivar Wolden selger Princess-båter i Stavanger.- Folk vil ha fart, komfort og mye uteplass, sier Wolden.
SELGER: Ivar Wolden selger Princess-båter i Stavanger.- Folk vil ha fart, komfort og mye uteplass, sier Wolden.

Båten er utstyrt med 2 caterpillar dieselmotorer på til sammen 3350 hestekrefter. Det gir en toppfart på vel 40 knop.

Og hvor mye koster det å ha en slik mastodont i drift? På full fart renner det ut omkring 670 liter i timen – eller rundt regnet 7000 kroner. Full tank koster 45.000 kroner.

Til båtplass og forsikring må du regne omkring 50.000 kroner på hver i sesongen.

- EN UTROLIG GOD BÅT: Kaptein Ole Wasshus førte båten fra Stavanger til Oslo.
- EN UTROLIG GOD BÅT: Kaptein Ole Wasshus førte båten fra Stavanger til Oslo.

I følge Wolden er det ikke den typisk brårike aksjemegleren som kjøper slike båter. Det er folk som har bygget seg opp over tid – gjerne etablert egne virksomheter.

- Det er folk som har hatt mange båter før, og jobbet seg oppover. De er genuint interessert i båt, og bruker mye tid på den, sier han.

Wolden holder til daglig til i Stavanger, der det bor mange Princess-kunder.

817

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere