OSLO (Nettavisen): Tre av Nettavisens journalister ga frivillig hårmankene sine til rådighet, da vi nylig testet herreklipp hos tre ulike frisørsalanger -med tre ulike prisnivåer. Magnus Blaker ble klippet hos Nikita, Alexander Winger stakk innom Cutters, mens Kjetil Mæland fikk luksusklipp hos Inch.

Prisforskjellen mellom den billigste og dyreste behandlingen var på 751 kroner.

Hva mener kjedene om egen pris?: Se nederst i saken.

Sjekk før- og etter-bildene: Dyr og billig frisør - ser du forskjell?

Les også: Dette gjettet leserne!

TIPS OSS! Kontakt Nettavisens journalist på epost her

Nikita

Magnus gikk til folkefrisøren Nikita. Dette er Nordens største frisørkjede med 70 salonger bare i Norge. Han bestilte vanlig herreklipp på nett og kunne velge tillegg som hodebunnsmassasje (149 kroner) og tre ulike kurer fra 299 til 499 kroner.

Slik beskriver Magnus frisøropplevelsen hos Nikita:

Jeg ankom Nikita Majorstua ganske presis. Der var det lavt aktivitetsnivå i sommervarmen etter lunsj. Jeg ble anvist til plass, tilbudt kaffe og vann - og så dukket en hyggelig og smilende frisør opp.

Hun spurt hva jeg ønsket. Jeg sa som alltid: «Fjern omtrent halvparten, tynn litt og få form på det». Deretter overlot jeg alt til henne.

Jeg ble henvist til vasken, tilbudt ekstra hodebunnsmassasje og kur, noe jeg takket nei til. Det ble shampoo, balsam og et-eller-annet. Behandlingen ble avsluttet med en rask hodebunnsmassasje.

Selve klippen gikk helt normalt for seg, med den obligatoriske småpraten om vær, ferie og musikk. Etter å ha klippet ferdig, fikk jeg tilbud om styling i håret, noe jeg takket ja til, og det ble naturligvis hintet frempå et par ganger om at dette var produkter som kunne kjøpes.

Også ved betaling kom et åpent spørsmål om hårprodukter, samt om jeg ville være med i kundeklubb. Tilbake på jobb var tilbakemeldingene: «Du ser jo lik ut som du dro, så da må det jo være bra», og «du var fin, sånn sveis har du aldri hatt før».

Pris: 645 kroner

magnus
Magnus Blaker frisør-test frisyre

ETTER: Magnus Blaker etter frisørtimen hos Nikita.

Cutters

Alexander klippet seg på Cutters, et lavpriskonsept som har gått rett hjem hos mange nordmenn. Siden 2015 har kjeden vokst til 39 salonger. Han gikk til den nyåpnede salongen i Grensen.

Les også: Cutters' elleville vekst - skal bli fire ganger så stor på to år

Cutters har ingen timebestilling. Kundene må registrere seg med telefonnummer på en skjerm ved inngangen og betaler fastprisen på 299 kroner via en kortterminal.

Slik beskriver Alexander frisøropplevelsen hos Cutters:

En skjerm på veggen viste antall kunder foran meg i køen og hvor lang ventetiden var. Jeg slapp å vente, men satte meg rett i frisørstolen. Den engelsktalende frisøren spør meg hva slags frisyre jeg vil ha. Jeg svarer at jeg vil ha den samme som jeg allerede har - altså kortere på sidene og lenger på toppen. Han spør meg om han skal tynne ut håret, noe jeg svarer ja til.

Klippen starter raskt, først med maskin på sidene, deretter med saks på toppen. Underveis er det litt obligatorisk «small talk». Frisøren er vennlig, og snakker bra engelsk. Han sier han kommer fra Serbia.

Salongen, som åpnet nylig, er relativ liten, men det er høyt under taket. Atmosfæren var rolig og avslappet, men så var jeg også eneste kunde. Temperaturen inne var sval. Ute var det rundt 30 varmegrader.

Etter noen små justeringer rundt kantene henter han fram et speil slik at jeg kan se og gi tilbakemelding på om jeg er fornøyd. Alt ser bra ut.

Til slutt grer han og blåser ut løse hår med en føner. Han spør om jeg vil ha styling med hårvoks, noe jeg sier ja til. Så fort det var gjort tok han av meg frisørkappen og gikk for å vaske hendene. Jeg ble sittende igjen i stolen, og fordi han ikke sa noen avsluttende ord, trodde jeg kanskje han ikke var helt ferdig. Men etter litt for mange sekunder senere skjønte jeg at han faktisk var ferdig, så jeg gikk ut av salongen.

Hele klippen, inkludert styling, tok nøyaktig 13 minutter.

Tilbake på jobb var tilbakemeldingene positive, og selv var jeg strålende fornøyd.

Pris: 299 kroner

Inch

Salongen på St. Hanshaugen i Oslo har et konsept som er basert på økologiske prinsipper, og har visstnok en rekke kjendiser på kundelisten. Innovasjon, nye trender og skreddersydd resultat er hva de markedsfører seg med. Vi bestilte time til en herreklipp via nettsidene deres.

Slik beskriver Kjetil frisøropplevelsen hos Inch:

På samme stripa som feinschmeckerne Gutta på Haugen og Pascal har Inch funnet et nisjemarked de ti siste årene. Lokalet er stort, luftig og preget av patinerte møbler og gulv. Langs bakveggen står en liten peis og en god stabel med ved.

Jeg satt meg i en patinert skinnstol og helte i et glass med lime-vann fra en av karaflene som sto framme. Min frisør var 15 minutter for sen, og imens fikk jeg en egen presskanne med kaffe og en våt klut med eteriske oljer for å tørke svetten i sommervarmen. Allerede før jeg satt meg i stolen, luktet jeg som en blomst.

Så kom Leslie Aguilera, som smilte bredt og viste meg inn i herreavdelingen. Hun startet med en lett nakke- og skuldermassasje, før hun spurte hvordan jeg ønsket frisyren. Vi beveget oss deretter over til hårvaskavdelingen, der stolen fortsetter med ryggmassje mens håret vaskes.

Deretter ble det fasongklipp med vått hår, føn og ny gjennomgang med tørt hår, samt frisering av øyenbryn.

Tilbake på kontoret var første reaksjon «har du klippet deg?», men jeg ser godt selv at sveisen var kortere og mer frisyre enn jeg har hatt før.

Pris: 1050 kroner.

NB! Ingen av frisørsalongene visste at de stelte Nettavisens journalister på håret før vi kom. Dette er ikke en tradisjonell test der produktet/tilbudet skal vurderes profesjonelt opp imot hverandre, men en uformell sjekk hvor vi kun beskriver opplevelsen og oppgir pris for behandlingen vi bestilte.

Dette sier frisørsalongene

- Hvorfor ligger de på det prisnivået de gjør?

Cutters: - Norge har en av verdens høyeste frisørpriser og prisene øker mer og mer for hvert år. Vi mener folket har rett på en god hårklipp til en fornuftig pris, og derfor tilbyr vi fastpris på hårklipp til kr 299, uavhengig av kjønn og type klipp, sier medgründer og markedssjef Lasse Smedsvig i Cutters AS.

Nikita: - Nikita henvender seg til den brede delen av markedet og konkurrerer mot de aller fleste frisørkjedene. Vi skal være på lokasjoner hvor vi er tilgjengelig for kunden og prisene skal være konkurransedyktige med tilsvarende frisører i sitt lokale område, sier markedsdirektør Cecilie Bakke Andersen i Raise Gruppen AS

Inch: - Vårt prisnivå er satt på bakgrunn av forskjellige kostnader vi har, det være seg utdanning, lønn og andre driftskostnader tilknyttet blant annet vår gode beliggenhet, størrelse på lokalet og ikke minst tiden som er satt - en hel time per gjest, skriver eier og daglig leder Kirstin Arnesen i Inch.

- Hva får man for pengene hos dere?

Cutters: - Hos Cutters får du kun klipp og enkel styling, og vi tilbyr kun drop-in. Vi tilbyr ikke hårvask, farging og hodemassasje. Alle frisørene våre er faglærte frisører som spesialiserer seg på klipp, og går gjennom vår egen skole, «Cutters Academy», før de begynner jobben sin i en salong.

Nikita: - Fagkompetansen til våre medarbeidere er kjernen i det vi driver med. Våre frisører er opptatt av faget og tilbyr gode faglige råd og veiledning for å sikre fornøyde kunder. Vi tilbyr både drop in og booking, påminnelse om time på e-post eller SMS, servering, hårvask etterfulgt av en enkel hodebunnsmassasje før hver hårklipp i tillegg til faglige råd under konsultasjonen, stylingprodukter og råd om hvordan man kan bevare frisyren mellom frisørbesøkene. Vi har salonger tilpasset både drop-in kundene og kundene som ønsker å bestille time i forkant og fast frisør.

Inch: - Det du bør oppleve hos oss er et godt sted å komme til med god atmosfære, god service, god drikke, varme eller kalde kluter ved ankomst, alt etter hvilken årstid det er, håndkrem, stress relief/nakke og skulder massasje før en shiatshu preget INCH hårvask. Deretter en veldig bra klipp og styling.