Prissjokk for iPhone-kunder

Foto: Iphone (Iphone)

De som kjøpte iPhone hos NetCom fordi det var billigst ble overrasket.

01.08.09 12:01

Som Nettavisen allerede har skrevet så ble iPhone 3GS i dag revet ut fra butikkene, og det meldes nå om at det ikke vil være mulig å få tak i telefonen på to uker.

Har fått prissjokk
Men det var ikke alle de heldige nye iPhone-eierne som fikk den virkelig gode opplevelsen ved å kjøpe iPhone i dag.

Det har før lanseringen blitt skrevet at NetCom var det billigste stedet å få telefonen uten abonnement – men det viser seg å ikke være helt korrekt.

Har endret pris rett før lansering
Prisene som NetCom sendte til Nettavisen viser seg å ikke stemme med det som faktisk er realiteten. NetCom har nemlig skrudd opp prisen på bruddgebyret relativt betydelig siden de lanserte sine iPhone-priser tidligere denne uken.

I tillegg har de ikke gått av veien i et forsøk på å informere om at bruddgebyret ikke er det eneste en som kunde må betale for å kvitte seg med abonnementet. Selskapet vil også at du skal betale fastavgiften for første måned, selv om du ikke benytter deg av abonnementet.

Dette er en særordning som NetCom har på iPhone, og gjelder ikke når en bryter andre typer abonnement.

Dette har fått overraskede kunder til å reagere, som føler at de er dobbelt lurt av NetCom.

Over en tusenlapp dyrere
Det betyr at kunder som har gått og kjøpt for eksempel en 32 GB iPhone fra NetCom, som vi tidligere har skrevet var det billigste alternativet med 5149 kroner, i realiteten koster 6348 kroner. Det er betydelig mer enn de 5590 kronene Telenor skal ha for det samme.

Slik blir det fordi NetCom har hevet prisen på bruddgebyret i løpet av uken med 500 kroner, samt at de krever at du betaler for første måned hvis en kjøper iPhone.

Økning på opp til 22 prosent
På samme måte har de økt prisen på bruddgebyret på iTalk Small fra 3100 til 3800 (22,6 prosent økning) – og på iTalk Large fra 4400 til 4600.

Med sine originale priser har NetCom kommet svært godt ut av prissammenligninger i media opp mot prisene som Telenor har tatt for den nye iPhone uten abonnement. Disse sammenligningene har vært basert på feil informasjon.

– Jeg beklager at vi ikke har sendt ut noen informasjon om de nye bruddgebyrene etter at prisene først ble lansert, forteller kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom til Nettavisen.

Trodde det var kjent
– Når det gjelder betaling av første måneden så var det noe vi innførte i forbindelse med lanseringen av iPhone 3G. Vi har egentlig tenkt at dette har vært vel kjent, sier Vederhus.

– Men dere har ikke akkurat gått av veien for å informere om dette, og det har heller ikke kommet noen kontrabeskjeder når dere kommer best ut i sammenligninger opp mot Telenor?

– Du har nok rett i at informasjonen rundt dette ikke har vært god nok. Jeg trodde dette var noe som var godt kjent, men så jobber jeg med dette hver dag, forteller Vederhus.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.