*Nettavisen* Nyheter.

Privat jetfly til klimamøte

Foto: Cornelius Poppe (Scanpix)

Når Jens Stoltenberg velger privatjet til klimamøtet, må man lure på hva han skal med rådgivere.

16.12.09 13:42

Statsminister Jens Stoltenberg er åpenbart en travel mann, selv om han innimellom slagene på Statsministerens Kontor også har plass til en bokhandlerturne for å signere bøker med sin far.

Men at han er så travel at 17 daglige avganger mellom Oslo og København ikke holder, er overraskende.

Enda mer overraskende er det at statsministeren og hans hoff av rådgivere ikke ser symboleffekten i at Jens Stoltenberg velger å dra til verdens viktigste klimamøte med det mest klimafientlige transportmiddelet.

På samme dag som en av Regjeringens rådgivere vil ha velgerne til å sykle til jobb og ikke bruke bil, så velger Stoltenberg en reisemetode som grovt regnet gir like mye merutslipp av CO2 enn en gjennomsnittelig privatbil slipper ut totalt på ett år!

Eller som Stoltenberg sier det til P4:

- Fordi jeg nesten alltid flyr den type chartret fly når jeg reiser rundt omkring i Europa. Det gjør jeg selv om de aller fleste møtene jeg reiser på handler om klima, sier Stoltenberg.

- Jeg tror nesten alle de reisene jeg har hatt i Europa i år, de aller fleste, har handlet om klimamøter og arbeidet med å få på plass en klimaavtale.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ifølge VG dropper både Californias guvernør Arnold Schwarzenegger og Israels president Shimon Peres privat jet når de skal på den store klimakonferansen.

En som forstår slike symboleffekter er tidligere visepresident i USA - Nobelprisvinner Al Gore - som valgte flytoget da han kom til Oslo.

Den norske delegasjonen og Miljøverndepartementet skyr det miljøvennlige toget og velger fly og CO2-utslipp til København.

Enkle handlinger, og viktige symboler.

Stoltenbergs begrunnelse for at han velger privatflyet foran de 17 (!) avgangene med rutefly er altså at hvert sekund teller for en travel mann som han. Og det er jo en ypperlig unnskyldning for alle andre som mener at de har viktige jobber og som ikke har tid til å surre runt på buss eller t-bane.

(For ikke å snakke om på sykkel der politikerne utrolig nok ikke makter å lage et sammenhengende sykkelveinettverk i Oslo).

Dagen begynte med Arbeiderpartiets leder i finanskomiteen som er bekymret over at staten taper avgifter når folk oppfører seg fornuftig og kjøper miljøvennlige biler, og den avsluttes med en statsminister som tross rådgivere i hopetall demonstrerer en forbløffende forskjell på liv og lære.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.