RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Produktdesign mot strømmen

Sist oppdatert:
Mens andre sliter og må permittere folk, har 360° Produktdesign doblet omsetningen og antall ansatte i løpet av 2003. Flere og større oppdrag fra blant annet Kongsberg Defence Communication og Telemark kildevann er årsaken til veksten.

Daglig leder Torgeir Hamsund ser tegn på større satsning og bedre tider i næringslivet.

- Når bedrifter begynner å tenke produktutvikling, er det et tegn på at de tror på oppgangstider, sier han til Propaganda.

Norge er etter Hamsunds syn et godt gründerland. Her florerer det av gode idèer og produktforbedringer. Spesielt på medisinsk sektor, som er et av 360° Produktdesigns kjerneområder.

- Problemet er at mange selger ut produkter og konsepter til utlandet når de er ferdig utviklet i Norge. Dette gjør at vi ikke får bygget opp god nok kompetanse på merkevarebygging og markedsføring av nye produkter, sier han og leggeer til at viljen til å satse er alt for liten.

Dermed blir Norge ofte omtalt som prototypenes hjemland, utdyper Hamsund. Han håper imidlertid at det vil vokse frem politisk og privat vilje, og brukbare verktøy til å satse på produksjon av gode produkter og ideer i Norge.

- I dag gis det offentlig støtte til produktutvikling, men når det kommer til selve produksjonen, markedsføringen og videreutviklingen møter man liten forståelse og få støtteordninger.

De nye i stallen til 360° produktdesign er industridesignerne Ole Olsen og ingeniør Andreas Simensen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere