Prøver å skjule elendige nyheter

Foto: Thomas N. Witsø-Bjølmer (Nettavisen)

Synkende skip skjuler at leserne rømmer.

17.02.12 17:42

Torsdag offentliggjorde Mediebedriftenes Landsforening (MBL) opplag- og lesertallene for papairavisene i fjor.

Disse viser at nordmenn fortsetter flukten fra papiravisene i stor stil.

- Den negative utviklingen vil fortsette. Aller mest for de løssalgsorienterte. Men også de abonnementsorienterte vil fortsette å tape opplag, sier daglig leder og kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes til NA24 Propaganda.

Totalopplaget i avisbransjen falt med 3,1 prosent i 2011 sammenlignet med 2010. Abonnement går tilbake 2,3 prosent, mens løssalget faller hele 6,7 prosent.

Enda verre står det til med lesertallene, der tilbakegangen er på 4,9 prosent.

Les også: Leserne rømmer papiravisene

Skjuler fallene
Det er vanskelig å se i meldinger og artikler som de forskjellige mediehusene sender ut.

- Vi har i en årrekke sett at printmediene kan være usedvanlig kreative i sine vinklinger. Det ser ut til å fortsette. De som kjenner den faktiske utviklingen på print, vil avsløre det. I lengden lønner det seg å være ærlig å kalle en spade for en spade, sier Gimnes.

Her er et utvalg:

Dagbladet, som mister lesere til tross for at en avtale med SAS øker opplaget litt, kliner til med saken: Dagbladet når flere lesere enn noensinne. En tredjedel av landets befolkning leser avisa hver dag, og papiropplaget øker.

Norsk Redaktørforening fronter opplagsfallet med: DN, Klassekampen og Dagbladet mest frem

Landslaget for lokalaviser (LLA) åpner pressemeldingen om at opplaget falt med 2,3 prosent med: Lokalavisene står fortsatt meget sterkt. Dag og Tid og Lokalavisa NordSalten er årets opplagsvinnere. Det er en sterk og lang tradisjon for lesing av lokale aviser i Norge.

Aftenposten velger å fokusere på papirhusenes oppadgående trend, nemlig nettaviser og andre digitale plattformer. Det gjøres med saken: Mobilavisene tar over

VG som fikk skikkelig juling i fjor kjører en litt mer edruelig variant: Papiropplaget fortsetter å synke, men VG-suksessen fortsetter på nye, digitale plattformer.

- Vet mer enn de forteller leserne
Gimnes har ett råd for at papiravisene skal kunne overleve

- De må jobbe med å levere best mulige produkter til lavest mulig kostnad. Man må ikke gi opp - selv om trendene er negative for dem.

- Er det noen store overraskelser?

- Nei. Trenden har vært klar lenge - og den fortsetter. Men morsomt for Klassekampen, Morgenbladet, Vi over 60, Dagbladet og DN at de går fram. Gratulerer til dem alle, sier Gimnes.

- De er nok veldig bevisste på hvilken vei det går hva print angår. De vet langt mer enn det de vil fortelle til sine lesere. Og papiravishusene har vært flinke til å ta digitale posisjoner. VG og Dagbladet på mobilt innhold og internett er gode eksempler.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.