Gå til sidens hovedinnhold

Provoserende kunst solgt for 400.000 kroner etter at kjøperen fikk kalde føtter

Bildet ble for provoserende for den første kjøperen, men nå er det solgt.

Produktreklame i kunst er som å banne i kirka, og kontroversen holdt på å koste kunsteren Per Fronth 400.000 kroner da kjøperen trakk seg.

Snaut to uker senere er det Fronth som kan le hele veien til banken. Gjennom galleriet Fineart har han solgt kunst for over syv millioner kroner, og i dag falt den siste biten på plass:

- Verket har jo fått en fantastisk oppmerksomhet, også fra offentlige institusjoner. Det kunne ikke fått en bedre kjøper og et bedre hjem, sier Per Fronth til Nettavisen.

Les også

Detaljen koster kunsteren 400.000 kroner fordi kjøperen fikk kalde føtter

Kjøperen er ikke redd for å stikke seg ut: - Vi kjøper et hovedverk av Per Fronth, som det har vært stor interesse rundt og som allerede har skapt kontrovers, sier kjøperen - administrerende direktør Christian Gorgas i Remote Health International (Re-Med) i Sandnes.

Høsting og renselse

Motivet i bildet spiller både på det grønne skiftet og pandemien, og offshorerederiet Siem Offshore har kjøpt og betalt for en liten logo i bildet. Tittelen Harvest/Catharcis kan oversettes med høsting og renselse - eksemplifisert med et bad i fri luft etter nedstengningen, og et skip fra et rederi som investerer i grønn omstilling.

Re-Med arbeider med fjernmedisin over hele verden, og Siem Offshore er en av deres partnere: - Vi sikrer oss Harvest/Catharsis som vi tror for ettertiden blir et viktig verk i Fronths kunstnerskap, sier Christian Gorgas.

Hemmelig kjøper trakk seg

Da utstillingen åpnet, var hovedverket på over to ganger tre meter allerede holdt av for en stor offentlig norsk institusjon. Men etter nærmere ettertanke ønsket ikke den påtenkte kjøperen å stå i stormen produktplasseringen i bildet kunne reise.

I noen uker så det ut som om den lille, men provoserende, detaljen ville koste kunstneren 400.000 kroner i tapt salg. Nå er den bekymringen ute av verden, og Fronth er glad for at nettopp en kjøper som lever med helse over hele verden stikker hodet frem.

- De lever både i - og opp til - verkets hovedbudskap, som handler om transformasjonen vi alle må gjennom for å forandre kurs, sier Per Fronth.