RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Thomas N. Witsø-Bjølmer (Nettavisen)

Prøver å skjule elendige nyheter

Sist oppdatert:
Synkende skip skjuler at leserne rømmer.

Torsdag offentliggjorde Mediebedriftenes Landsforening (MBL) opplag- og lesertallene for papairavisene i fjor.

Disse viser at nordmenn fortsetter flukten fra papiravisene i stor stil.

- Den negative utviklingen vil fortsette. Aller mest for de løssalgsorienterte. Men også de abonnementsorienterte vil fortsette å tape opplag, sier daglig leder og kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes til NA24 Propaganda.

Totalopplaget i avisbransjen falt med 3,1 prosent i 2011 sammenlignet med 2010. Abonnement går tilbake 2,3 prosent, mens løssalget faller hele 6,7 prosent.

Enda verre står det til med lesertallene, der tilbakegangen er på 4,9 prosent.

Les også: Leserne rømmer papiravisene

Skjuler fallene
Det er vanskelig å se i meldinger og artikler som de forskjellige mediehusene sender ut.

- Vi har i en årrekke sett at printmediene kan være usedvanlig kreative i sine vinklinger. Det ser ut til å fortsette. De som kjenner den faktiske utviklingen på print, vil avsløre det. I lengden lønner det seg å være ærlig å kalle en spade for en spade, sier Gimnes.

Her er et utvalg:

Dagbladet, som mister lesere til tross for at en avtale med SAS øker opplaget litt, kliner til med saken: Dagbladet når flere lesere enn noensinne. En tredjedel av landets befolkning leser avisa hver dag, og papiropplaget øker.

Norsk Redaktørforening fronter opplagsfallet med: DN, Klassekampen og Dagbladet mest frem

Landslaget for lokalaviser (LLA) åpner pressemeldingen om at opplaget falt med 2,3 prosent med: Lokalavisene står fortsatt meget sterkt. Dag og Tid og Lokalavisa NordSalten er årets opplagsvinnere. Det er en sterk og lang tradisjon for lesing av lokale aviser i Norge.

Aftenposten velger å fokusere på papirhusenes oppadgående trend, nemlig nettaviser og andre digitale plattformer. Det gjøres med saken: Mobilavisene tar over

VG som fikk skikkelig juling i fjor kjører en litt mer edruelig variant: Papiropplaget fortsetter å synke, men VG-suksessen fortsetter på nye, digitale plattformer.

- Vet mer enn de forteller leserne
Gimnes har ett råd for at papiravisene skal kunne overleve

- De må jobbe med å levere best mulige produkter til lavest mulig kostnad. Man må ikke gi opp - selv om trendene er negative for dem.

- Er det noen store overraskelser?

- Nei. Trenden har vært klar lenge - og den fortsetter. Men morsomt for Klassekampen, Morgenbladet, Vi over 60, Dagbladet og DN at de går fram. Gratulerer til dem alle, sier Gimnes.

- De er nok veldig bevisste på hvilken vei det går hva print angår. De vet langt mer enn det de vil fortelle til sine lesere. Og papiravishusene har vært flinke til å ta digitale posisjoner. VG og Dagbladet på mobilt innhold og internett er gode eksempler.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere