RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Pøser på med mer nettreklame

Sist oppdatert:
Ledet an av store selskaper innen tele og finansielle tjenester fortsetter nettannonseringen å stige, viser tall fra Nielsen/NetRatings.

Nettannonsering i USA begynner å ta av igjen. Mellom første kvartal i år og samme periode i fjor har store selskaper innen telekom og finansielle tjenester puttet 100 millioner kroner mer i reklame på nettet. Disse to sektorene står for 58 prosent av nettreklame i USA.

- Vi bruker mellom 15 og 17 prosent av våre mediebudsjetter på interaktiv annonsering, men skulle gjerne kommet opp i 30 prosent, sier en kilde til AdAge.

Men en undersøkelse fra Nielsen/NetRatings viser at også andre sektorer kommer etter. Bil, legemidler, reise, forsikring og eiendom er annonsører som nå følger etter telekom og finans på nettet. Bilbransjen økte for eksempel sin nettannonsering med 30 millioner dollar fra 2002 til i år. Store bilfabrikanter som DaimlerChrysler, General Motors, Ford, Honda og Nissan går alle til nettet i disse dager.

- For tre år siden trodde analytikere at fallet i nettannonsering ville bli kortlivet fordi de største annonsørene ville komme nettet til unnsetning. Men timingen var for dårlig. Tre år senere ser vi nå at reklameintensive sektorer starter å bruke nettet i større grad, sier Charles Buchwalter, visepresident for Nielsen/Netratings analyseavdeling.

- For noen av disse reklameintensive sektorene, er nettannonseringen fortsatt liten, men den utgjør en stor andel for nettbransjen. Det er derfor nettannonseringen nå begynner å vise tegn til bedring, etter to år i fritt fall, sier han til Advertising Age.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere